Annons:
Etiketthälsa
Läst 2234 ggr
VendelaS
10/10/14, 7:33 AM

HD-status

Hej. Som ni alla säkert vet är ju agility en väldigt påfrestande och slitsam sport. Jag själv skulle aldrig träna agility regelbundet och tävla med en hund som har C-höfter eller sämre, men det är min åsikt. Jag vet att det finns hundar med C-höfter som tävlar riktiga höga klasser i agility, så det behöver ni inte kommentera. Jag vet också att en hund kan ha godkända höfter men inte armbågar. Men i denna undersökningen håller vi oss till höfterna bara. (Du får dock väldigt gärna kommentera vad din hund har på armbågarna om du vill) Jag undrar, vet ni vilken HD-status eran hund har? Jag är väl medveten om att en hund kan ha olika på olika höfter och att det inte finns med bland svaren.Ta det hundens sämsta höft i sånna fall ;) Ni får gärna kommentera hur mycket agility ni tränar också.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Annons:
VendelaS
10/10/14, 7:34 AM
#1

Min hund är bara 8 månader och alltså för ung för HD-röntgen. Mammas hund som jag tränade med har A höfter.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

[Neoverona]
10/10/14, 3:10 PM
#2

Nox - 2 1/2 år har A-höfter.

Diablo - 6 år har D-E höfter med artros, tävlar ej längre, slutade direkt med agilitytävlingar när resultatet kom fram, men ibland får han har kul på planen.

Kitten86
10/10/14, 5:43 PM
#3

Jag tränar med en ras som inte direkt är känd för att ha/få höftleds- eller armbågsleds fel (shetland sheepdog). Jag tränar och tävlar inte heller speciellt mycket eller hårt inom agility och har av den (och av olika andra anledningar) inte kommit mig för att röntga min vuxna hund, 5 år, för ed/hd. Jag har även en hund som ännu är för ung, snart 1 år, för röntgen (också shetland sheepdog). Skulle jag sikta på att träna och tävla mycket och högre upp i klasserna inom agility så skulle jag definitivt välja att röntga mina hundar.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

TheaV
10/10/14, 7:34 PM
#4

Ska röntga i vinter när min hund blir 18 månader :-)

smurfan-13
10/10/14, 8:00 PM
#5

Röntgade min grabb när han var 13 mån, både höfter & armbågsleder, samt kollade av patellan. Detta trots att han är av en ras utan kända problem m något av det. Vill vara hundra på att han håller för den typen av träning!

#3 trodde det var ganska så vanligt att man röntgade shelties. Fått intrycket att det finns problem inom rasen av de jag känner m shelties. :/

Michaela-N
10/10/14, 8:09 PM
#6

#3 Menar du att höftleds- och armbågsledsdysplasier inte är en sjukdom inom sheltie?!?!?! Det skulle jag vilja säga att den i största grad är, bara rasklubben som inte förstått det än.

Annons:
Kitten86
10/10/14, 9:57 PM
#7

#3
Det är inget fel som anses stor inom rasen, och finns därmed inte heller något krav på röntgen inom aveln i Sverige, även om det är många som väljer att röntga sina hundar. Haft rasen i en hel del år nu och ännu inte hört om någon som röntgat sin sheltie och där det framkommit att hunden ifråga är behäftad med fel.

Oavsett så varken tävlar eller tränar jag på en sådan nivå att jag ansett att röntgen krävs på mina hundar…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Michaela-N
10/10/14, 10:48 PM
#8

#7 Där anser nog folk olika, jag tycker själv att det är en självklarhet att man röntgar shelties innan avel och också om man tränar/tävlar på en högre nivå då det trots allt finns en del med dysplasi. Hur pass utbrett det är vet man ännu inte eftersom alla inte röntgar än. Sakta men säkert röntgas allt fler och fler hundar, nu har dom kullar jag tittat på uteslutande varit efter röntgade föräldrar, vilket är jättebra. Skulle aldrig falla mig in att köpa sheltie utan röntgade föräldrar.

Kitten86
10/11/14, 12:24 PM
#9

#8
Det är ju alltid något som är upp till var och en vad man ser för krav på föräldrarna till den hund man tänkt köpa oavsett vilken ras det gäller. Men nu var det ju inte det som var TS fråga utan om man har röntgat sin hund som man kör agility med…

Jag tränar som sagt inte speciellt mycket med min vuxna hund och tävlar kanske någon gång per år samt att jag inte använder honom i avel vilket gjort att JAG personligen valt att inte röntga honom.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Michaela-N
10/11/14, 12:51 PM
#10

#9 Jag ifrågasätter inte ditt val att inte röntga dina hundar, ingen av mina hundar är heller röntgad trots att det är en rasbunden åkomma för den ena av dom.

Det enda jag ifrågasätter är "Det är inget fel som anses stor inom rasen"

Kitten86
10/11/14, 8:25 PM
#11

#10
Det anses inte vara ett stort problem (i sverige kan tilläggas eftersom rasbundna hälsokrav varierar mellan olika länder) varför det inte heller finns någon form av krav på hd eller ed röntgen på avelsdjur inom rasen.Sen kan man absolut ha en egen åsikt om att det kanske bör vara krav på det eller så… Sen är det absolut en hel del uppfödare som väljer att både röntga sina avelsdjur för både ed och hd som att kolla ex. patella. Det enda krav, och det som är ett hälsoproblem inom rasen, är ett par olika ögonsjukdomar.

Ursäkta TS för kapad tråd!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Frida B
10/11/14, 8:29 PM
#12

Detta tycker jag ni kan fortsätta med i PM, om ni nu känner att ni vill fortsätta disskusionen :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kitten86
10/11/14, 8:38 PM
#13

#12
Kommer inte fortsätta. Ingen diskussion som jag var ute efter från första början 😎

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Fruset blåbär
10/11/14, 10:09 PM
#14

Min vuxna tik är röntgad hd samt ad, A samt ua! Min unghund kommer att röntgas någon gång efter jul (hon blev 1 år i september). Extras kullbror är röntgad hd resultat A. Pappan till henne har B. För mig är det självklart att röntga för att ha koll. Har även gjort forlegscheck på Dizzy och kommer att göra det igen i vår innan säsongen drar igång! Vill att mina tjejer ska må bra och ha bästa förutsättningarna! Har Shetland Sheepdog.

molam
10/11/14, 11:26 PM
#15

Svarade HD A, därför tre av våra hundar HAr HD A (Alla fyra har UA på armbågar) Men det är bara 2 av dom med A Vi kör Agility med, därför den tredje har fel i ryggen, dom två vi kör Agility med kör på på sommarn 4-5 Dar i veckan, vintern inget, då får dom ligga hemma och bli Tjocka :p Inte direkt då, men ni fattar väl :p

VI har en hund också med en A höft och en C höft, hade tänkt att köra Agility med dhan men Sket i det när jag fick reda på Hans HD, Tycker inte hundar mad HD c Ska köra Agility, det får dom egentligen inte heller, enligt Broschyren man får när man Röntgar dom ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

IngaTrnqvist
10/12/14, 1:46 PM
#16

Min är inte kollad då man vanligen inte gör det på hans raser, och vi planerar inte att träna/tävla aktivt.

Wenniz
10/12/14, 5:08 PM
#17

Jag har en Whippet och det är mycket mycket sällan man kollar HD osv på dem. Jag har inga planer för att kolla upp henne heller då jag inte känner någon oro då hon kommer från kapplöpningslinjer där man avlar för bäst "fuktion" och inte utseende. Dock om jag hade en Whippet med Uställningsgener eller hur man nu vill säga hade jag kanske kollat på hunden.

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
enbartmalin
10/17/14, 9:05 PM
#18

Jag har Pyrre med HD A(Och Armbågar UA).
Vi tränar och tävlar väldigt mycket.
Hade han fått C eller sämre hade jag kollat upp varför och vad det beror på, ut efter det svaret hade jag avgjort om tävling varit ett alternativ.

Oavsett ras anser jag det är av stor vikt att man kollar både HD och armbågar om man tränar och tävlar agility.
Alla hundar kan ha dåliga höfter, oavsett om det är vanligt hos rasen eller ej så det kan ändå förekomma.

Hundens hälsa går alltid först.

Hälsningar Malin

Jetaime
10/18/14, 6:28 PM
#19

Ja, Zuki har A-höfter :)

guldtassar
9/10/17, 1:58 PM
#20

Lånehunden har A och min egna lilla sheltie är för ung för röntgen.

http://nouw.com/guldtassar

Annons:
Ambrose
9/27/17, 9:44 AM
#21

Rottweiler med HD A och ED ua. Tränar inte så mycket som jag borde, men anser att det oavsätt HD resultat är väldigt viktigt att bygga muskler på sin hund så att dessa kan stabilisera upp leden.
Hur man gör detta beror ju dock på vilken grad man har. Så anpassa träningen och momenten, värm upp och ned ordentligt och träna inte på maxhöjd. Men detta bör man ju tänka på även om hunden inte har ledproblem.
Sedan spelar det ju självklart roll hur tung ras man har.

Överviktig och otränad med ledproblem är som är be om trubbel :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: