Annons:
Etikettträning
Läst 1118 ggr
hunden222
10/14/14, 3:55 PM

Nosar i marken...

Hejsan! Min hanhund är vääldigt "nosig" av sig och nosar i backen när vi tränar agility, och speciellt när det är tikar som gått före… Någon som har något tips på hur jag ska få bort allt nosande på plan? Stör mig mest på nosandet i slalomen och är oftast där han är ofokuserad på mig. Han är i sin lilla egna bubbla med nosandet i marken= väldigt egen och är i sin lilla egna värd och får ingen konstakt om jag inte har någon väldigt rolig pipleksak att störa han med. Sjukt tacksam för era svar!!

Annons:
VendelaS
10/14/14, 4:23 PM
#1

Som min tränare sa en gång. Gör inte hunden som du säger är det inte för att vara elak utan beror på någon av följande saker. 1. Den förstår inte. 2. Den är inte tillräckligt motiverad. Antagligen i ditt fall är det mer intressant med dofterna än med dig. Jag skulle testat mig fram med olika belöningar för att hitta det som är absolut bäst!! Skulle även tränar korta korta pass.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Frida B
10/15/14, 9:09 PM
#2

Alltså, du har svaret i det du skrivit. Du får kontakt med honom när du har pipleksak: ja träna med pipleksak då! Uppenbarligen det som lockar mer än dofter då :D

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hunden222
10/17/14, 6:33 PM
#3

Tack så mycket för era svar, men det är det jag tänker att det är i slalomen jag har mest problem. Då kan jag väl inte pipa i pipleksaken för då kommer han till mig vid sidan och förmodligen avbryta slalomen totalt eller vad tror ni?

VendelaS
10/17/14, 8:49 PM
#4

#3 Börja med färre pinnar i slalomet. Kanske bara två=en ingång. När hunden tar den pip med leksaken och kasta den framåt. Då får du hunden att tänka framåt. Alltid framåt. Du vill ju inte att den ska vända upp mot dig efter hindret utan fortsätta framåt. Sedan hade jag allt eftersom lagt på flera pinnar och fortsätta på samma sätt. Lycka till! :)

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

hunden222
10/18/14, 4:34 PM
#5

Tack! Testade idag, och vi tog hela slalomen (12pinnar) utan något nos i marken!!! Så kanske funkar ändå utan några andra träningar! Hoppas på det, men det återstår att se tills nästa gång! :D

VendelaS
10/18/14, 6:58 PM
#6

Vad härligt att höra! När det gäller slalomet är det bara att nöta nöta nöta tills det sitter i muskelminnet på hunden. Sedan kommer farten! Lycka till! :D

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Annons:
Upp till toppen
Annons: