Annons:
Etikettträning
Läst 692 ggr
Kadoor
11/9/14, 9:28 PM

Börja träna!

Hej på er!
Det är så att jag gärna vill börja träna agility med min hund. Dock är jag inte så van vid att träna, utan det är min syster som har sysslat med det.
Har fått lite intresse och det vore kul att börja träna igen, för att både jag och vovven ska ha något att göra under veckorna när jag ändå inte gör något, när jag inte är i skolan och inte har en massa läxor. Det blir även en sak att göra för att få annat att tänka på och ha kul.

En sak jag undrar är om man behöver gå en speciell kurs nu i början för att lära sig allt eller går det bra att börja själv? Har tillgång till att låna bana några dagar i veckan, och skulle kunna köpa eller göra egna hinder att ha ifall jag vill träna när banan är upptagen.
Men det som gör mig osäker är om jag borde gå ett par kurser för att lära mig grunderna i inlärning osv med tanke på att jag inte är så van vid att träna agility med honom. Var vid banan idag och testade lite hinder. Han klarade A-hindret och balansbommen bra(tog det lugnt och jag höll i honom på balansbommen, han gick lugnt dessutom), dock behöver vi självklart träna mycket på dem så att han blir mer säker! 
Tunnlarna är något som han är lite osäker på, men det ska jag såklart träna massor på också. Gungbrädan är det hinder jag inte vågar mig på utan någon som visar, och det är en av anledningarna till att jag vill gå kurser för att lära mig och hunden. Slalom behöver jag också lära in bättre då han inte kan det. Har läst lite om metoder för att lära hunden det, men ni får jättegärna komma med egna tips och råd. :)

Vad tror ni hade varit det bästa? Ska jag gå kurs så blir det förmodligen att önska sig det i julklapp då jag inte har råd att betala själv just nu(om jag nu behöver betala, vilket jag tror). Är det någon som har gått kurs? Vad brukar man lära sig? Får man hjälp på vägen när man ska lära hunden eller får man bara tips om hur man lär hunden? På vår klubbhemsida stod det om en introduktionskurs och en nybörjarkurs, men förstod inte riktigt skillnaden haha.. Mer än att introduktionen är en kurs där man går igenom saker teoretiskt(kanske fattade det fel).
Är väldigt tacksam för svar då jag är väldigt kluven ang. detta. :)
Mina mål är att ha kul när vi tränar, vore kul att tävla men det är ingenting jag satsar mot nu i början utan vill lära in alla grunder plus hinder först!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Frida B
11/9/14, 11:05 PM
#1

Gå kurs, helt klart! Är så värt det :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VendelaS
11/10/14, 8:27 AM
#2

Håller med #1 helt klart värt att gå kurs ;)

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Kadoor
11/10/14, 7:49 PM
#3

Okej! Det lutar åt det, det lär ändå inte blir särskilt mycket träning nu i höst /vinter eftersom att det är såpass mörkt & kallt så är det nog lika bra att vänta tills våren och då gå kurs. 🙂
Tack för svaren!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Kadoor
11/11/14, 5:29 PM
#4

En fråga till, passar på att ställa den i denna tråden ist för att göra en helt ny! Hoppas ni vill svars & komma med egna erfarenheter & kunskap. :)

Det jag undrar är om man kan börja träna in slalomen innan man går kurs, om jag vet hur jag ska träna honom? Har läst & kollat lite olika metoder och funderar på allemetoden eller 2x2, eller den där man vinklar ut pinnarna(för tror att man kan göra det på dem som finns på banan jag lånar) & gradvis vinklar de inåt/rakare. Kanske förklarade rätt dåligt, men hoppas ni förstår ändå. Vet inte vad metoden heter nämligen ;)

Tacksam för era tankar osv! 😃
Anledningen till att jag frågar är för att jag gärna vill träna lite i helgen, men är så osäker på vad jag kan träna & vad jag ska vänta med tills jag har gått kurs och har lärt mig lite mer. Vet att slalom är en svår övning & vill därför höra vad andra tycker om det. ^^

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Frida B
11/11/14, 8:39 PM
#5

Du kan absolut lära in det! Jag skulle rekommendera kompostgallermetoden, att du sätter kompostgaller som du gör när man  sätter slalombågar…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kadoor
11/11/14, 8:54 PM
#6

#5 Okej! Har du testat den metoden själv? Fungerade den bra?
Låter som en bra metod, det är något jag kan tänka mig prova på!
Annars så lutar det åt allémetoden, det verkar vara en metod som jag tror skulle fungera bra med Tello. Men man vet ju inte exakt, får ju testa mig fram lite och se vad som funkar bäst. 
Allra först ska jag köpa slalompinnar så att vi faktiskt kan köra olika metoder här hemma, även när banan är upptagen! 😃
Tack för att du svarar, btw. 🙂

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Upp till toppen
Annons: