Annons:
Etikettinlärning
Läst 1908 ggr
Mapel
11/12/14, 9:14 AM

Hjälp med slalom!

Hej. 

Jag har en Sheltie som jag tränar agility med och han är verkligen superduktig! Tycker att det är jätte kul och vi har kommit väldigt långt den senaste tiden och hoppas på att komma ut på tävlingar till våren. Men vi har lite problem med vårt slalom. När han gör det rätt så gör han det veklingen perfekt, med fart och säkerhet men i stort sett varje träningspass så är det alltid minst 1-3 gånger som han antingen hoppar över en pinne eller går in från fel håll eller hoppar över sista porten! Jag vet inte hur jag ska göra! Att bara köra några stycken pinnar är aldrig några problem, och jag vill inte heller nöta för mycket på tex 4 portar så han tappar resten. Har testat med pågar man han blir bara jätteförvirrad och hoppar över bågarna eller går under dem och det blir verkligen inget flyt alls i slalomet. Hur ska jag göra? Det är ju som sagt bara typ 2 gånger av ett pass och vi avslutar alltid med flera lyckade i rad. Är det bara att nöta 12 pinnars eller finns det något bra knep som ni kan dela med er av? 

Vi ska träningstävla den 30/11 så hoppa ju på att han ska ta slalomet rätt då ;)

Annons:
smurfan-13
11/12/14, 9:53 AM
#1

Testa att använda kompostgaller som bågar på första o sista porten. De kan han inte ta fel (över/under). Kanske hjälper det honom att komma rätt. Sen är det ju repetition som gör att man lär sig, men då det är ett ganska slitigt hinder är få rep, men många pass smartast.

Frida B
11/12/14, 10:18 AM
#2

Ser du något mönster i när han hoppar över? Nimbus gillar att hoppa över andra pinnen (oavsett håll), men då har jag bara avbrutit och börjat om så har han skärpt sig :)

Har kört metoden som #1 nämner, rekommenderar den till alla som tränar slalom! Hur bra som helst! Vet inte om ni kan se detta klippet, men här kör jag och Nimbus 8 pinnars slalom, vi har tränat med kompostgaller :)

https://www.facebook.com/video.php?v=970066529675364&set=vb.100000160784502&type=2&theater

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mapel
11/13/14, 10:11 AM
#3

Ja kompost är en bra ide! Det ska jag testa, då kan han ju inte smita emellan! #1 ja det är ju det som är det jobbiga med slalom, det går ju liksom inte att nöta ett helt pass så det tar sån oändlig tid att komma nån vart när. #2 ja jag vet att han går ur om jag skickar honom direkt från ett annat hinder så jag måste alltid samla ihop honom lite innan jag skickar in så i grunden är det nog så att han går ur om han är för mkt uppe i varv, vilket är svårt att kontrollera för påtävling så är ju slalomet mitt i banan. Det går alltid lättare när han inte är för galen och när jag tränar på det enskilt och inte i en kombination ;) Jag avbryter honom alltid direkt när han går fel, jag låter inte honom fortsätta slalomet för skulle jag låta honom så går han ju in igen och fortsätter, är det rätt att göra så?

Kitten86
12/5/14, 9:51 PM
#4

Så svårt att säga skulle jag säga när man inte sett dig köra när han bryter/kliver ur. Det kan vara så "enkelt" att du är "klar" med slalomet före han är klar och därmed ändrar ditt kroppsspråk vilket gör att han tappar rytmen, kliver över en port osv. Lite luddigt förklarat kanske men hoppas du förstår.

Jag hade liknande problem med River i början av vår agility karriär och jag fick påpekning av intruktör som kikade på när jag körde att just se till att köra klart hela slalomet innan jag fokuserade på nästa hinder, då han var (och är) känslig för mitt kroppsspråk. Kan också vara en faktor att du hamnar för mycket framför eller bakom honom mot slutet av slalomet som påverkar honom till att gå ur/hoppa över port. Kan hålla med om att kompostgaller skulle kunna vara en bra hjälp för er då han inte kan kliva ur då!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Mapel
12/7/14, 3:23 PM
#5

Tack för tips!! Jag har faktiskt inte kört slalomet så mkt i samband med andra hinder än så hela fokuset har varit på slalomet, kan hu va att han tycker jag blir distraherad eller så men tror inte det. Dock har han varit superduktig med slalomet senaste två veckorna. Knappt gått ur någonting alls!! Har tom börjat få kläm på det när jag går på "fel sida" så jag hoppas att han verkligen har förstått det nu! :)

Letfors
12/7/14, 9:22 PM
#6

jag håler med i de som de andra säger. Funderar dock på om de är att  de bara behövs mer träning på de, för att fästa beteendet. Han kanske inte är helt hundra på vad de är slalom går ut på och då behöver mer mängd träning på de. 

Sen om du märker att han har svårt för de bland andra hinder träna på de då, du kan börja med att bara ha ett hopp eller en tunnel innan och sen öka till fler och fler hinder. 

Vet inte om du känner till begreppet överträning, de är i allafall att man tränar med fler störningar och svårigheter än vad man kan tänkas behöva på en tävling. För att då när man befinner sig i en tävlingstivation inte bli påvärkade av omgivingen. 

Bara mina tankar om ditt problem, hoppas att de hjälper.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Annons:
Kitten86
12/7/14, 10:47 PM
#7

Ooo, en sak till jag kom på:

Fick tips på en kurs, av instruktör, att träna slalom i velodrom bana dvs en böjd tunnel vid vardera ände av slalomet. På så vis får hunden upp farten (blir kombination utan att vara en typisk kombination) och du som förare går automatiskt både på rätt och "fel" sida utan att behöva göra byten (springer/går på en och samma sida men hunden får dig på olika sidor mellan varven) 😃 Funkade super på min kille i att stärka slalomet och slalomingångarna, där han kunde ha problem med att ta ingången vid kombinationer eftersom han då kommer i högre fart!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

smurfan-13
12/7/14, 10:56 PM
#8

#7 supertips! Det där skall jag testa på min kille som har svårt att samla ihop sig inför slalomet i banor.

Kitten86
12/7/14, 11:03 PM
#9

#8
Gör det. Fungerar jättebra. Vill man kan man placera ett hopphinder snett ifrån ena tunneln också så man får en "utväg" som man kan ta när man vill avsluta velodromet med fart (så hunden får ta hindret istället för tunneln)! Hindret får man placera så att hunden kan ta det på ett bra sätt vid "utgång" men inte retas av det när den ska in i tunneln!

Velodrom fungerar även bra med andra hinder. Fick tipset av samma instruktör, som ovan,  att placera det hinder man vill träna på i mitten. Och ett velodrom behöver inta vara med hjälp av två tunnlar heller, även om det är enkelt.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

smurfan-13
12/7/14, 11:28 PM
#10

Körde mkt rundbanor m honom när han var yngre, men då hade vi ju inte ens påbörjat slalomet. Tycker det är ett bra sätt att säkra hinder o fart på. Dumt att ha glömt sätta in slalomet så nu då vi fått problem m lite för mkt krut i brallan när det finns i banor :P

Mapel
12/17/14, 8:47 AM
#11

#6 Ja absolut, tror nog att det behövs mkt mängdträning, även om det är så svårt med slalomet, vill inte gärna köra det för mkt liksom!

#7 Det låter som en superide! Det ska jag testa nästa gång! :) Ja det känns verkligen som vi behöver få in med flyt i det. Och super att träna det på "fel" sida. Vi har inte gjort det så mycket så det behöver tränas på! Vi har kört några gånger med bågar nu på första, men då typ 2 bågar på samma för att han inte ska hopa över eller gå under men det funkar sådär, behöver nog vänja in han mer med bågarna då. Han blir liksom lite förvirrad och går långsammare genom första porten, eller hoppar över första porten för det är ju nått som "är ivägen" där, hehe. Så jag tror nog faktiskt på att köra så som du tipsar! :D

Upp till toppen
Annons: