Annons:
Etikettallmänt
Läst 2791 ggr
Lucky12
2014-11-14 20:52

Vilken ras passar mig?

Hej på er! Nu är det snart dags för mig att skaffa en hund igen. Min förra hund dog för några månader sedan och letar nu efter en ny hund igen. Har saknat det så otroligt mycket men nu är jag nyfiken på vilken ras NI tror skulle passa mig. Jag är tretton årig tjej som älskar djur. Har tidigare haft en dvärg schnauzer som jag tillsammans har tränat agility med. Jag har själv fyra egna ponnysar som jag motionera. Det hade varit kul om hunden kunde följa med ut och springa, träna agility, gilla att bada, tävla och glad & snäll. Helst ska det inte vara en ras som fäller alldeles för mycket. Bor på landet och har chansen till att motionera den väldigt mycket. Har ni några idéer? 😊

Annons:
VendelaS
2014-11-15 13:10
#1

En till dvärgschnauzer kanske? Vore lite lättare om du skriver lite mer om hur du vill hunden ska vara? Egenskaper? Storlek? Utseende? Hur mycket motion och aktivering kommer den få?

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Lucky12
2014-11-15 20:32
#2

Förlåt för en dålig beskrivning. Jag vill helst att hunden antagligen ska vara medium eller stor. Utseende är väl inte det som spelar störst roll för mig, ända kraven är väl att det inte ska kräva alldeles för mycket pälsvård. Hunden ska vara glad, gilla att arbeta men går i te under jorden om den fick ledigt en dag. Den ska helst kunna följa med mig när jag är ute och rider eller kör. Annars så kommer vi att gå lydnad, agillity mm.😊

VendelaS
2014-11-16 09:38
#3

Mellanpudel eller storpudel kanske? Kan ju hålla den klippt om du inte ska ställa ut. Annars sheltie kanske? (:

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Monstertassar
2014-11-18 10:47
#4

Skulle säga Sheltie, pumi, dvärgschnauzer, papillon, pudel eller någon bichon ras kanske? :)

Lucky12
2014-11-18 20:21
#5

Vet inte ifall en sheltie skulle passa att ha mitt ute i landet pågrund av deras långa pöls men annars så tycker jag att det är en jätte trevlig hund! Jag skulle gärna vilja testa på en ny ras med andra egenskaper.

Lucky12
2014-11-18 20:22
#6

Tack för svaren ni har gett mig! Ska rita lite närmare på punk och pudel! 😊

Annons:
Frida B
2014-11-18 21:46
#7

#5 sheltien är från början framtagen som gårdshund, och för att klara av shetlandsöarnas extremt hårda klimat. Precis som shetlandsfåren, shetlandsponnyn är sheltien ganska liten för att kunna ta sig fram på ett smidigt sätt i terrängen :) Är inga problem alls att ha en sheltie på en gård/landet, man väljer bara en sheltie från linjer med lite päls eller klipper den. :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lucky12
2014-11-19 13:45
#8

Oki! Då kanske det är någonting ju! Hittar ni någon bild på en klippt sheltie? Hade varit roligt att se hur de ser ut utan den riktigt långa pälsen! =)

Frida B
2014-11-19 22:04
#9

Googla ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lucky12
2014-11-20 12:02
#10

Sökte lite på Google och såg en som hade skrivit att det inte alls var bra att klippa en sheltie pågrund av att pälsen inte är van vid att klippas i deras naturliga ursprung och att de förlora sin speciella glanshet i pälsen?

drika
2014-11-20 12:08
#11

Du ska inte klippa sheltien eftersom att dem har underull och sen överlagshåren och det är bara överlagshåren som blir blöta, underullen är så tät att den är torr och håller hunden torr in till skinnet och skyddar dessutom mot värme och kyla. Så klipper du en sheltie förstör du meningen med pälsen som gör att den är bra att ha på gården!:)

Hälsningar

Fredrika

Frida B
2014-11-20 13:51
#12

Det går, har mött många som gjort det. Betyder dock inte att man bör göra det ;) Men som sagt, sheltien är från början en vall och gårdshund.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lucky12
2014-11-21 12:24
#13

Oki! Tycker tyvärr bara att de har väl har mycket päls… Har kollat runt lite och fastnade för en cocker spaniel. Vad tycker ni om den rasen, personligheterna, pälsvård mm? ☺️

Annons:
VendelaS
2014-11-21 20:41
#14

Vill du inte ha mycket pälsvård ska du inte välja en cocker (:

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Frida B
2014-11-22 22:38
#15

#13 haha har du sett en cocker? ^^ dom har ju mer päls än en sheltie :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
2014-11-29 12:41
#16

Shelties päls är smutsavvisande, när smutsen torkat så faller den av. Sheltien har mycket päls, men kräver inte mycket pälsvård då pälsen inte tovar sig så lätt. Borsta igenom pälsen en gång varannan vecka räcker.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

CissiD
2014-11-29 18:24
#17

Jag skulle vilja påstå att Shelties har mindre pälsvård än vad en dvärg schnauzer har. I alla fall de som ställs ut. Min kompis har en dvärg schnauzer och hon måste kamma benen på den varje gång hon varit ute någonstans där det är mer än asfalt och gräs. Min kusin hade en Shelties och hon borstade den någon gång i veckan tror jag inte mer. Och då gick de i skogen varje promenad de tog. Tycker båda raserna är jätte goa hundar. Skulle definitivt säga att Shleties passar utmärkt i skog och gårdsliv. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

luckysheltie
2014-11-30 14:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag tycker sheltie skulle passa. Pälsen är ju som sagt smuts-och vatten avvisande och därför blir de inte så smutsiga. Pälsen räcker med att borstas en gång i veckan och bad med schampoo max 2-3 gånger om året. 

Jag har med min sheltie  i skogen och det går jättebra, han blir bara lerig på tassarna/benen.

Bild på min sheltie 8 månader 

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Lucky12
2014-11-30 20:29
#19

Hittade denna informationen om sheltiens päls: Pälsvård Den täta mjuka underullen och de hårda långa täckhåren skyddar mot smuts och väta. Pälsen är mer lättskött än man tror, men ska borstas igenom noga, ända in till huden, någon gång i veckan. Fukta gärna pälsen med lite vatten, det underlättar borstningen. Den silkiga pälsen bakom öronen behöver kammas ofta för att hindra tovbildning. Pälsen på hasorna samt runt och under tassarna behöver ansas då och då med en sax. När hunden fäller krävs intensivare borstning. När hunden badas är det viktigt att torka hunden noga, ända in till huden, enklast med hjälp av en fön.

koijaz
2014-12-01 21:46
#20

Med shelties kan du klippa lite under magen men inte så att det kommer ner till roten , skulle också säga sheltie. Du behöver ju inte välja den mest pälsade varianten :D Kolla på en amerikanska varianten eller den engelska :)

Annons:
hund_katt
2014-12-02 16:17
#21

Den amerikanska sheltien har oftast mycket större päls.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Lucky12
2014-12-02 17:31
#22

Ja jag såg det när jag sökte på de. Tyvärr så tror jag inte att rasen passar mig faktiskt.

Annie34
2014-12-03 09:16
#23

dansk-svensk gårdshund kanske?🙂

koijaz
2014-12-04 20:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Mittelspitz? Tycker inte dansk-svensk gårdshund, har träffat allt för många som är otroligt jobbiga………. 

Dom flesta vallhundar är ju ganska stora eller har mycket päls… skulle väl inte tipsa om jakthundar eller fågelhundar, fäller mycket, och gillar oftast vilt och det kan man ju förstå ;) Lycka till! Jag personligen älskar Portugisisk vattenhund, Berger des pyrenes a face race, isländsk fårhund :D

brandys_blogg_se
2014-12-08 18:51
#25

har du kollat på Mudi? De fäller men hur mycket de fäller vet jag inte riktigt

Lucky12
2014-12-08 21:27
#26

Ja då har gjort det. Den rasen passar verkligen inte mig om googles sidornger ut rätt information. Fäller väldigt mycket tydligen vilket jag inte är ute efter. Mini aussie tycker jag ser helt fantastiska ut se också. Någon son har information om dessa hundar?

brandys_blogg_se
2014-12-08 21:32
#27

Den normalstora Aussien fäller enormt mycket har jag för mig så tror att minin fäller en del också men ta kontakt med någon som har en och fråga :)

Annons:
Lucky12
2014-12-09 06:36
#28

Ja jätte gärna!! tack så hemsk mycket!

luckysheltie
2014-12-09 09:48
#29

Kolla på daloro.se de föder upp mini aussie och har en del fakta om dem på sin hemsida. sedan kan du ju mejla henne och fråga om du har några funderingar över rasen.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Lucky12
2014-12-09 17:30
#30

Det ska jag allt göra på direkt! Tack! :)

Upp till toppen
Annons: