Annons:
Etiketttävling
Läst 1451 ggr
Frida B
11/17/14, 12:32 PM

Fokus på mig?

På träningarna är han jätteduktig. På tävling är han mindre duktig. Han har ingen fokus på mig, tittar knappt på vad jag gör, kör sitt eget race och lyssnar knappt… Vi har väl inte tränat så jättemycket, skulle behöva träna mer. Men hur lär jag mig att styra honom bättre? Tips på övningar? Jag vill att han har hindersug, men inte för mycket… Han ska ju se på mig vad han ska göra.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Sugar Mist
11/17/14, 6:22 PM
#1

Mer störningsträning.

-

Frida B
11/17/14, 6:30 PM
#2

#1 svårt med så mycket som på en tävling.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
11/17/14, 6:40 PM
#3

Äschdå, kör på öppna träningar och träningstävlingar :)

-

Frida B
11/17/14, 6:56 PM
#4

#3 finns ju inga i min närhet… Inte för agility. Bara bruks. Gick jättebra när kursen var, utomhus dock men skällande hundar och barn med föräldrar. Tänkte anmäla oss till den inoffeciella tävlingen i ulricehamn den 28:onde dec, för det räknar jag som riktig träningstävling haha!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Neoverona]
11/18/14, 11:52 AM
#5

Mycket störningsträning, och ha samma attityd på träning som på tävling. Elin Fahlgren har träningstävling den 7/12 i Fjärås, det är 2 lopp per klass och är lite instruktörslett.

VendelaS
11/21/14, 8:34 PM
#6

Säger som andra redan påpekat, störningsträning och vana skulle jag säga. Be någon i familjen eller en kompis att göra något bredvid du tränar eller ställa ram föremål, barn som leker eller whatever du kommer på. :)

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Annons:
Frida B
11/22/14, 10:37 PM
#7

Saken är den att han kör jättebra agility på MyDog prova-på-agility för barn, då är han till och med så bra så  att han kör hela banan själv för att han tröttnar på oss… Helt fokus på mig när vi "visar upp", och då är det ropande barn, inomhus, precis vid "handelstorget" där doggy feelgoods godis var förra året, hundar överallt som taggar till tusen… Så känns väl inte riktigt som att han inte är störningstränad.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jetaime
11/23/14, 10:20 AM
#8

Zuki var lite likadan innan, hon körde ett, vad jag kallade "frivarv" på alla tävlingar innan hon lyssnade på mig, och jag höll på att bli tokig på det. Men det har börjat ge med sig efter lite mängdträning (ganska många misslyckade tävlingar dock, haha!)

lovechivas
11/27/14, 5:28 PM
#9

Ofta är föraren spänd på tävling och kanske inte alltid har samma rutiner som man vanligtvis har på träning. Det kan göra att hunden tycker att du är tråkigare eller att den blir förvirrad av situationen. Fundera ut en rutin som funkar lika på träning och träning och träningstävla mycket på dina träningar ihop med andra :)

Ta även del av tipsen ovan :)

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Monstertassar
11/28/14, 12:41 PM
#10

#9 skrev det jag tänkt mig :)

+ att om din hund gillar leksak så belöna under ett tävlinglopp eller något för hunden kanske känner att den inte är så motiverad

Frida B
11/28/14, 1:15 PM
#11

Tack alla! Det är inte det att han inte är motiverad, verkligen inte. Det är mer att han slår över, gjort det mycket en period. Kunde inte ens leka med en annan hund utan att det slog över. Nu har det växt bort, men har är väl fortfarande ganska känslig för sådan stress.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: