Annons:
Etikettträning
Läst 3080 ggr
Stormvindh
11/18/14, 10:44 PM

När kan man börja träna?

Har en liten Aussietik här hemma på dryga 4,5 månader som jag gärna har tänkt att börja träna agility med i framtiden. Min fråga är nu när man kan börja träna lite smått på det här? :) Misstänker nämligen att det inte är så bra att börja träna på hopp och liknande för tidigt och känns därför lämpligt att fråga. När började ni träna med era hundar/valpar? :)

Medarbetare på Vallhundar

Annons:
Frida B
11/18/14, 10:52 PM
#1

Du har alldeles rätt i att man inte bör träna hopp för tidigt, samma sak med slalom och balanshindrena. Dessa tre saker bör man vänta med tills hunden är färdigväxt! 

Det man däremot kan börja träna är tunnlar och handling. Ta två hinderstöd och ställ dom som ett hopphinder fast utan bommen, så kan du träna massa roliga kombinationer som är nyttiga att ha i framtiden! 

Själv började jag träna med Nimbus vid ca 1 1/2 års ålder, alltså för ett år sedan.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Stormvindh
11/19/14, 12:00 AM
#2

#1 Ja det var någonting sånt som jag med tänkte att det måste vara :) Så runt ett års ålder ungefär eller tidigare/senare?

Tack för tipset! Tunnlar har jag i nuläget inte tillgång till tyvärr, men kanske framåt våren! Skulle du kunna ge något exempel på kombinationer? :) Har inte hållt på något med agility innan sedan andra hunden var valp (12 år sedan) så är tyvärr inte så jätteinsatt än i det igen 😃

Medarbetare på Vallhundar

Monstertassar
11/19/14, 10:13 AM
#3

Om du känner dig lite grön och osäker på agilityn så kan jag inte mera än rekommendera en kurs! Leta upp någon som är bra i dit område eller sök dig till din klubb.
Du har fått ganska bra tips nyss om vad du inte bör göra. Tunnlar är inte att rekommendera köra för mycket heller för då får man en hund som söker sig till tunnlar istället för andra hinder ;) Det är ganska jobbigt att jobba med. 

Rekommenderar att leka mycket och utveckla belöningarna. Se till att få upp fart till kastad leksaker, kunna springa till godisskål med intresse och kampa med leksaker m.m är saker som behövs i agility med som du kan börja med redan nu. 

Runda stolpar, pinnar, träd m.m är bra grunder. 

Om du vill ha lite mera ingående tips, klipps m.m så kan du alltid PM:a mig :)

Stormvindh
11/19/14, 11:06 AM
#4

#3 Ja jag har tänkt att gå kurs förhoppningsvis nästa år någon gång då det inte finns några just nu. Först har jag dock tänkt gå en valpkurs, ev allmänlydnadkurs beroende på vad klubben kör igång/inte kör igång :) Så det är jag definitivt sugen på!

Det låter som bra tips! Tack! Att runda saker har vi inte alls tränat på än så det ska jag försöka börja jobba med! :)

Medarbetare på Vallhundar

Frida B
11/19/14, 11:09 AM
#5

#2 det kan vara att lära bakombyten, framförbyten, olika svängar, ja lite allt möjligt :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Stormvindh
11/19/14, 4:30 PM
#6

#5 Tack! Har fått bra tips så nu känner jag att vi har lite förberedande träning att satsa på här hemma ;)

Medarbetare på Vallhundar

Annons:
drika
11/20/14, 12:13 PM
#7

Jag började inte förrän min var ca 1 år och jag tog det jättelugnt och hade låga hopp osv tills jag röntgat höfter och armbågar:) men det du kan göra är träna tunnlar och slalom men inte för snäva svängar och mycket pauser bara:)

Hälsningar

Fredrika

Frida B
11/20/14, 2:05 PM
#8

#7 slalom är inte heller bra, alldeles för konstiga, häftiga och onaturliga rörelser för en liten unghundskropp som ej växt färdigt.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mapel
11/21/14, 3:48 PM
#9

Något vi tränat med vår och som vi nu tränar med nuvarande valp är att runda saker, typ träd och soppkvastar och annat ;) Sen tränar vi även på att skicka iväg. Vi har ett kommando som betyder ungefär "spring rakt fram/spring ifrån mig" vilket är perfekt för agilityn! Externbelöning är bra att vänja hunden vid då det är super för belöning i agilityn. Vi har även haft mycket hjälp av targetträning, då det gör att man enkelt kan styra hunden och så har vi även använt oss av target för att öva in kontaktfält(men det beror ju på vilken metod man vill använda där). Vi tränar även portar med slalomet. Att vi ställer upp två pinnar som vi sen skickar valpen igenom  Hoppas det kunde ge lite tips :)

Stormvindh
11/21/14, 5:39 PM
#10

#9 Tack för tipsen! Ska definitivt börja träna på att runda saker först och främst! Nu får vi fullt upp här hemma med träning! 😃

Medarbetare på Vallhundar

VendelaS
11/21/14, 8:40 PM
#11

Håller med dom andra. Låt bli balanshinderna, slalomen och hoppen tills hunden är dryga året. Tunnlar har jag tränat sedan min hund var ca 7 månader. Både böjda och raka ska även börja träna med flera tunnlar, handling då. Det är absolut en bra ide att runda saker och sånt också. Rekommenderar starkt att gå en kurs om du inte har så mycket kött på benen eftersom det är en väldigt slitsam sport.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Stormvindh
11/22/14, 9:03 PM
#12

#11 Ska försöka göra det nästa år när hon är lite större, träna på tunnlar alltså :)

Har precis anmält mig till valpkurs så det blir det först och främst och sen kör jag gärna någon agilitykurs och hoppas på att brukshundklubben här i trakterna faktiskt erbjuder det (vilket jag tror att de brukar men beror ju helt på intresse), så det tänker jag absolut att göra! Vet inte ens om jag har några planer på att tävla agility i framtiden utan det beror helt på vad lillan tycker om det och hur det går 😃

Medarbetare på Vallhundar

VendelaS
11/22/14, 9:46 PM
#13

Running contacts kan du träna redan nu om du skulle vilja också. Lycka till! ;)

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Annons:
Monstertassar
11/23/14, 8:52 AM
#14

#13 5 månader gammal är för tidig för running. Skulle säga mera runt 7 mån kan du börja lite smått och sen ta i på riktigt vid 10 mån med running.

Jetaime
11/23/14, 10:18 AM
#15

Zuki var över året när vi började träna, men nu i efterhand önskar jag att vi hade kört igång lite tidigare med lite handling och tunnlar osv :)

VendelaS
11/24/14, 8:57 AM
#16

#14 Tar man det lugnt och övar på själva kontaktfälten tycker inte jag det borde vara någon fara.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

VendelaS
11/24/14, 9:00 AM
#17

#14 Såg dock nu att hunden var 5 månader. Läste nog lite snabbt. Jag tänkte att den var framåt 7, 8 månader.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

drika
11/26/14, 7:58 PM
#18

#8 om man gör hela slalomen ja:) jag tänkte bara att  man börjar med inlärningen i kort tempo och absolut inte 12 pinnar:)

Hälsningar

Fredrika

Frida B
11/26/14, 8:18 PM
#19

#18 fortfarande väldigt fel rörelser för en liten valp/unghund. Sen vill man ju ta slalomet så snabbt som möjligt, då kan man lika väl vänta :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: