Annons:
Etiketthälsa
Läst 1359 ggr
Frida B
2014-12-18 15:13

Agility efter kennelhosta?

När kan vi börja träna agility igen? Nimbus blev sjuk i kennelhosta i slutet av November, och har varit hostfri i 2-3 veckor nu. Han är väldigt pigg och rastlös, beter sig som vanligt. Tror ni det skulle funka att träna agility på bk i mellandagarna?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Michaela-N
2014-12-18 20:34
#1

Jag skulle mer oroa för smittospridning än för hans egen hälsa så att säga :P men har han varit hostfri så pass längre tror jag inte att det är några problem.

Frida B
2014-12-18 20:40
#2

#1 han har smittat en hund och det är den han bor med. Dagen innan symptomen bröt ut hånglade han bokstavligen med farmors 12 åriga hund, han blev aldrig smittad… Han har varit hostfri 2 veckor, driver matte till vansinne av rastlöshet haha! Så har varit hostfri i 3 veckor vid träningstillfället.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Michaela-N
2014-12-18 20:42
#3

Du kan nog vara lugn 🙂

Frida B
2014-12-18 20:47
#4

Skönt att höra! Är så nojig när det gäller kennelhosta, några säger en vecka symptomfri, andra säger 4 veckor symptomfri… Blir skogstokig på det.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

smurfan-13
2014-12-19 13:14
#5

Vart har du tänkt att träna? Det är en månads karens efter symtomfri för kennelhosta på de flesta bk, hundklubbar, tävlingar mm just pga smittspridningen! Alla som slarvar m dessa karenstider är m och bidrar till att det är så svårt att förhindra att smittan spriden så enormt som den oftast gör så här års.

Tränar du hemma på tomten skulle jag testa o se hur han tar det. Däremot skulle jag INTE åka o träna på en plats där många andra tränar eller tillsammans m träningskompisarna.

Frida B
2014-12-19 14:12
#6

#5 fast vad är en månad? Det kan vara både 5 och 3 veckor. Har då tänkt träna på bk, och då är det 3 veckor sen sista symptom.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
smurfan-13
2014-12-19 20:48
#7

En månad för mig i sådana sammanhang är 30 dagar. Skulle bli grymt besviken om jag visste någon på min klubb som slarvade m karensen i samband m smittsam sjukdom!

Frida B
2014-12-19 21:09
#8

Ja då är det väl helt enkelt att kolla med bk då.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: