Annons:
Etiketthälsa
Läst 1356 ggr
josefinb
2015-01-11 20:41

Kontroller

Är det någon här inne som gör hälsokontroller/undersökningar eller något annat med sin agilityhund? Såna fall, vad är det ni gör & hur ofta? 😊

Annons:
Frida B
2015-01-12 19:47
#1

Jag gör inte det nu men med min framtida hund kommer jag hd-röntga, ögonlysa och patellakolla.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

josefinb
2015-01-13 08:52
#2

#1 tänkte mer under tävlingssäsongens gång 😊 men det jätte bra att du kollar vovven innan 😊

Frida B
2015-01-13 09:54
#3

#2 det är för tävling alltså.  Han är ju blandras så ska inte gå i avel, dessutom kastrerad så är ju inte därför ;) Eller menar du bara hälsokontroller? Typ känna igenom hunden osv?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

josefinb
2015-01-14 21:49
#4

#3 ja men typ, kolla igenom hunden under tävlingssäsongen :) läste endel som gör de, men vet inte vad det är dom gör, hehe. Sen tycker jag det är bra att även kolla hd/ed & patella innan agility eftersom det är en sån påfrestande sport :)

smurfan-13
2015-01-14 21:55
#5

Planen är att ta hunden på en fyskoll årligen iaf. Än så länge har jag inte fått tummen ur och ringa o boka tid :P Oroar mig inte, men vet att hundar är bra på att dölja o kompensera problem som när de väl upptäcks kan ha blivit stora.

[amazingdogs98]
2015-01-17 08:38
#6

Innan tävlingssäsongen börjar (när hunden är runt 12-18mån) så röntgar jag höfter och armbågar. Jag ögonlyser även och gör en riktig veterinärbestiktning. Sen när hunden får sina årliga vaccinationer så passar jag på att även låta veterinären göra vet.bes då med och om det är en "hård" träningssäsong under året så veterinärbesiktar jag 2 gånger per år. Och såklart så tar man alltid en daglig check av hunden varje dag :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: