Annons:
Etiketttävling
Läst 2277 ggr
taylor__lambert
2015-02-11 10:37

Första tävlingen

Hur går det till när man ska tävla, jag som hade tänkt tävla nån gång i år för första gången känner mig helt nervig på hur allting går till, allra helst när jag inte har någon som jag känner som tävlar heller.

Tex tävlingsboken, hur gör man med den? Ge man den till nån domare före eller efter tävlingen. Mätning går man bara fram till någon så mäter dom hunden? Kan man gå på en tävling bara för att få hunden mät utan att tävla?

Något man bör tänka på?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Frida B
2015-02-11 11:38
#1

Tävlingsboken lämnar du bara in när du får ett resultat vad jag förstått, alltså inte blir diskad. (rätta mig om jag har fel någon)

Det står i PM-et när mätning sker, och så brukar de ropa ut när och var. Brukar vara 20 min innan första banvandring.

Någonting du bör tänka på är att inte ha några krav alls, varken för dig eller hunden. Alltså verkligen 0 krav eller förväntningar. Det enda ni ska dit för är att ha roligt, för det är nästan en regel att det inte går som väntat den första tävlingen ;) Annars det vanliga, vacc-intyg, stamtavla/tävlingslicens, godis/leksak, en utvilad och färdigrastad hund och ett gott humör!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

taylor__lambert
2015-02-11 12:16
#2

Vad är det för vaccinationer som man måste ta? Är det nån man måste ta varje år?

Kan man börja tävla med en hund som är 4 år och aldrig tävlat förr? Eller finns det någon åldersgräns när de senast får börja? (tidigast är ju vid 18 mån men finns det någon regel på hur sent dom får starta).

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frida B
2015-02-11 12:33
#3

De vanliga vaccinationerna, DHP eller DHPPI. PI (kennelhosta) tar man varje år, resten tar man vart 4:e.

Finns ingen övre åldersgräns, så självklart kan du börja tävla med en vuxen hund :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

taylor__lambert
2015-02-11 14:59
#4

Ja kennelhostan tar vi ju varje år så det var ju bra  att det inte var fler än den :) och så fick han nyss alla de andra sprutorna stackarn!

Vart lite orolig att det skulle finnas en maxgräns, tänkte eftersom mätning står två gånger (en 18-24 månader och ytterligare en 24+ månader) i tävlingsboken vart jag lite orolig 😃

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

VStromberg
2015-02-18 10:14
#5

Det finns inget krav på att vaccinera hunden mot kennelhosta (PI), men det är många som gör det. För att tävla så behöver hunden bara vara grundvaccinerad och sedan vaccinerad med den sk "trippeln" (DHP) vart fjärde år.

Tävlingsböckerna brukar man alltid lämna in det första man gör, det brukar finnas en låda i sekretariatet där alla lägger sina böcker och sedan hämtar dom efter prisutdelningen.
Ja, du kan besöka en officiell tävling för att bara få hunden inmätt, men hör av dig till tävlingsledaren först och fråga så att det är okej. 🙂

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

taylor__lambert
2015-02-18 10:32
#6

#5 super :D

En annan fundering, hur ser en klass 1 bana ut? Har bara sett klass 3 banor :p Har hört att klass 1 brukar ha flera hinder efter varandra?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Frida B
2015-02-18 11:18
taylor__lambert
2015-02-18 16:13
#8

#7 åh den där tävlingen hade jag velat varit på 😍

En till fråga, nu när banskisser ändå kom upp, när får man dom? Hur lång tid innan tävlingen får man dom eller får man dom på plats eller?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Michaela-N
2015-02-18 18:20
#9

#8 Man får inte ut några banskisser.

taylor__lambert
2015-02-18 19:21
#10

men ååååh så trist, jaja, gö ju inget :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frida B
2015-02-18 20:42
#11

#10 det är ju det hela grejen går ut på, att man inte ska veta banan ^^

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

taylor__lambert
2015-02-18 21:27
#12

#11 sant :p tänkte inte så långt, hahahah

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Lojs
2015-02-24 23:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Man kan absolut åka till en tävling bara för att mäta, man kanske bara ska passa på att mäta när det inte är någon kö till mätningen då. 
Bilden är en hoppklass 1 bana som jag har ritat.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lojs
2015-02-24 23:15
#14

Och en agility klass 1.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

taylor__lambert
2015-02-25 10:39
#15

är det vanligare att plattunneln förekommer på hoppklass banorna än Agility klassernas banor?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Lojs
2015-02-25 12:48
#16

#15 Nej, alla hinder brukar vara med i båda.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

taylor__lambert
2015-02-25 15:11
#17

Måste kolla så jag fattar rätt i #13
Hinder 2 är en mur av något slag va?

Och hinder 7 är däck?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Lojs
2015-02-25 15:22
#18

#17 Stämmer precis. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

taylor__lambert
2015-02-25 15:24
#19

#18 super, kanske lånar den ritningen när jag tränar någon gång då den är väldigt bra gjord samt bra för nybörjare ^^

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Lojs
2015-02-25 15:25
#20

#19 Gör det! =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lojs
2015-02-25 15:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nu har jag fixat filformatet på några fler klass 1, så jag borde kunna lägga upp dem här.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
2015-02-25 15:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

En till

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
2015-02-25 15:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Ännu en

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
2015-02-25 15:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Nästa sista

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
2015-02-25 15:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Och en sista. 
Det är lite olika storlek på banområdet beroende på området på tävlingen där de varit med, så de ser lite olika ut.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

taylor__lambert
2015-02-25 17:17
#26

En sak jag kom på, när man ska starta loppet så tar man av allting, koppel halsband, så brukar de flesta kommendera att hunden ska stanna och så går föraren iväg, finns det någon regel som säger hur långt bort man får gå ifrån hunden? Eller är det "på egen risk"?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frida B
2015-02-25 18:22
#27

#26 man får starta precis hur man vill, bara hunden inte startar förrän domaren gett signal :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Upp till toppen
Annons: