Annons:
Etikettinlärning
Läst 1825 ggr
amandatherese
2/19/15, 11:43 AM

Börja med agility

När började ni träna in olika agility-moment med era hundar, alltså vid vilken ålder? Jag ska skaffa hund nu i sommar och det blir min första egna "agilityhund" men tänkte att man redan vid 6-7 månader borde börja kunna lära in slalom, gå mellan hinderstöd och att gå fot på båda sidor. Hur ser ni på saken? :D

Annons:
[amazingdogs98]
2/19/15, 8:22 PM
#1

Att träna med bara hinderstöd utan bommar samt tunnlar kan man börja med ganska tidigt. Jag började träna tunnel vid ca. 4 månaders ålder. Och hinderstöd började jag med vid ca. 6 månaders ålder. Slalom skulle jag säga är en av dem sakerna man ska vänta längst med eftersom rörelsen sliter på hunden. Jag skulle iallafall vänta till hunden är minst 11 månader innan jag hade börjat. Träna mycket handling med hinderstöd och tunnlar istället. Och framförallt stressa inte i träningen bara för att denna hunden ska bli en agilityhund. Tänk istället på att låta träningen ta den tiden den behöver och var noggrann med grunderna. :-)

amandatherese
2/19/15, 9:04 PM
#2

Tack för bra svar! Självklart kommer det få ta den tid det tar, man vinner inget på att stressa ^^, Finns ju mängder med annat som är viktigare än själva agilityträningen i sig men finns det tid över så är det den grenen jag tycker är roligast inom hundsporten :D Vi får väl se vad som hinns med. Först och främst ska valpen komma hem och bli trygg i nya hemmet, så är ju lång tid kvar :)

[Lillmatten]
2/22/15, 9:01 AM
#3

Tunneln började jag med när han var runt 11 -14 v? , vi åkte till agilityplan som miljöträning och då slog jag två flugor i en smäll och lärde honom tunneln medens vi var där ;) 

Allt det andra kommer jag inte riktigt ihåg när och var jag lärde in… han lärde sig mycket grunder och kommandon när vi började med "dog parkour" och då lärde han sig också att följa. Detta gjorde att det blev mycket lättare när vi sedan började på vår första agilitykurs :)

amandatherese
2/22/15, 7:55 PM
#4

#3 Kul! Har aldrig provat dogparkour men det skulle kanske vara något att prova med nya vovven sen :P

Monstertassar
2/23/15, 11:00 AM
#5

Vad skoj med en hund! :) Vad blir det för någon? 

Skulle kunna säga öva grunder på tunnel kan du börja ganska tidigt, men att springa flera gånger i de och köra mycket kan slita om den är ung, men även tråka ut eller ge en hund som sugs upp i tunnlarna och skiter i annat.

Träna mycket grunder. Springa till leksak. Följer efter handen. Belöningsutveckling. Se till att du har olika saker du kan belöna hunden med och inte bara godis. Öva på att runda stolpar. Lära in inkallning. Träna mycket på att hålla sig till dig. Hinderstöd kan du börjar runt ca. 6 mån, men vänta med bommar till 8-10 månader beroende på ras och då bör du ha bommarna väldigt lågt. Är det utav större ras så bör du vänta med att hoppa tills den till och med är över ett år, men är det en mindre kan du ta lite lägre höjd på 10 månader då det växer klart snabbare. Du kan även börja med bangleken vid gungan för att lära hunden trycka i med tassarna och vänja sig vid ljuder, men vänta med att köra gungan helt och hållet i sig med smäll osv tills hunden är färdigväxt. Du kan även börja med att lära in target och sånt till Kontaktfält.

Lära in många tricks med för kroppskontroll! Det behövs i agilityn.

Om det är din första agilityhund så skulle jag rekommenderar att gå en kurs :)

amandatherese
2/23/15, 12:59 PM
#6

#5 Tack för mängder med bra tips :D Det blir en engelsk springer spaniel och första egna valpen. Har annars växt upp med hund och gått agilitykurs med 3 av familjens tidigare hundar men det är cirka 5-6 år sen sista kursen. Så en kurs blir det absolut efter att vovven fyllt ett även om jag kan det som är mest basic är jag ju ringrostig ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: