Annons:
Etikettinlärning
Läst 1237 ggr
Emmats_
2015-03-09 13:38

Lära in tunneln på bästa sätt?

Hur har ni lärt in tunneln med era hinder och vad anser ni är den bästa inlärningsmetoden? :)

Annons:
Sugar Mist
2015-03-09 13:44
#1

Jag har kört med leksak genom tunneln(boll) så hunden får jaga efter, med nuvarande som valp körde jag med att Frida B fick hålla honom på ena sidan och jag stod på andra och lockade

-

VStromberg
2015-03-15 12:24
#2

Jag har alltid kört på att en håller och en lockar på andra sidan, och om hunden tycker att det är läskigt med en lång tunnel så drar jag ihop den så kort som möjligt och förlänger den allt eftersom träningen ger resultat, när hunden sedan kan springa genom en rak tunnel på 6 meter så börjar jag att försiktigt böja den i olika vinklar. Det är viktigt att tänka på att hunden kan bli rädd för mörkret som blir i en svängd tunnel och även springa in i väggarna när det blir vinklar ;)

Se till att öva på både "makarontunnel" och en tunnel formad som ett "S" för att få en tunnelsäker hund.

Se även till att ha tunneln ordentligt fastsatt så att den inte rullar iväg och riskerar att skrämma hunden.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Monstertassar
2015-03-15 16:08
#3

Visa har kört locka på andra sidan medan någon håller i på andra.

Med min yngre så sprang han in för att den äldre gjorde det när de lekte :P Sen körde jag lite kasta leksak igenom och belöna egna initiativ

Jetaime
2015-03-18 08:54
#4

Men vanliga tunnlar så var det i princip bara att skicka in hunden så kunde hon det, men med platten/säcken/platta tunneln har vi nu, efter 1,5 år äntligen lyckats fixa (åtminstone 9/10 gånger), och säg nått som jag inte testat där 🤪..

Annars tycker jag att man får testa sig lite fram och se vad som passar för ens egen hund. Antingen externbelöning (att man lägger en leksak i andra änden)  eller att någon lockar i slutet tycker jag är bra för det mesta.

Upp till toppen
Annons: