Annons:
Etiketthinder
Läst 1833 ggr
baloo44
3/10/15, 8:22 PM

vippbrädan

Vi har inte börjat vår Agilitykurs ännu.

Var och tränade lite på BK idag , passade då på att prova lite på de olika hindren för skojs skull. Vi har testat lite innan också men har då inte provat vippbrädan.

Idag gjorde vi det - dumt nog. Den skramlade till rejält när den vippade över och jag min idiot hade just då inte grepp nog att hålla emot så hunden blev såklart rädd :((

Hon ville därefter inte gå upp på den igen (såklart ).

Fick henne att gå upp en liten bit när jag la lite ost på den.

Har jag nu förstört inlärningen av det hindret för all framtid :((( ???

Hur ska jag göra för att lära henne att det inte är farligt ?

Annons:
Frida B
3/10/15, 10:51 PM
#1

Nej du har absolut inte förstört det för all framtid, men jag brukar rekommendera nybörjare att ta vippen allra sist, och med en instruktör som vet hur man gör bäst då det är så lätt att skapa rädsla för vippen och i många fall väldigt svårt att jobba bort det… Men börja med att träna olika underlag, vingliga saker, konstiga trappor osv. Samtidigt som ni åker till klubben så ofta ni kan och tränar succesivt. Först räcker det med att ni åker dit och har roligt, sen kan ni gå nära hindret, och när det funkar kan ni låta hunden sätta en tass på vippen osv. Väldigt små steg, och för att vara säkra på att det funkar så kommer detta bli en långsam process. Men det är absolut inte omöjligt, sådant händer vem som helst!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jetaime
3/11/15, 8:04 AM
#2

Ajdå, precis som FridaB skriver så brukar man rekommendera att man som nybörjare tar vippen sist, för att undvika att hunden blir rädd, för då måste man jobba hundra gånger hårdare! Men det är sånt som händer och jag tror absolut inte du "förstört" det för all framtid

Men jag hade börjat med att låta hunden bara vara nära hindret till en början och jättemycket(!) beröm vid varje steg/blick hunden tar mot vippen + om den tom vill sätta en tass på, eller snusar på den! När hunden känner sig säker på att vara nära den kan man börja långsamt att låta hunden gå upp på den och ha någon som håller i andra änden och hjälper hunden ner mjukt och försiktigt (så den varken flyger ner eller det låter en massa!) Här hade jag dessutom gärna haft hunden kopplad och gått en på varje sida och lockat med massa godis och berömt jättemycket! Det kan ta lite tid innan hunden förstår vad det är som händer.

baloo44
3/11/15, 9:55 AM
#3

Tack för era svar !

Skönt att det finns hopp ännu:)

Jag är sååå arg på mig själv - borde fattat vad som kunde hända….

Jetaime
3/12/15, 8:58 AM
#4

#3 Släpp det och gå vidare, finns inte mycket du kan göra åt det nu ändå :) Gör om gör rätt, det ska nog gå bra ska du se! 🙂

Frida B
3/12/15, 10:10 AM
#5

#3 Det händer alla, ingen fara!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mapel
3/19/15, 6:23 PM
#6

Har haft samma problem med min, under inlärningen så stannade han inte ordentligt på vippen som då slog ner ordentligt och eftersom han är väldigt känslig så blev han rädd för vippen sen. Jag tog då paus från vippen och började sedan om så som många har beskrivit, han hade dock inga problem med att gå nära men vi började med att bara sätta framtassar på vippen, och sedan alla fyra tassar på vippen och så jobbade vi oss uppåt men utan att låta den vippa. Började sen med att hålla i vippen och samtidigt som jag matade massa godis sänka vippen långsamt(kan behövas 2 pers om man har stor hund och inte kan hålla i vippen med en hand) och så fortsatte jag så men sänkte vippen snabbare och snabbare. Tränade även separat på nedslagen, alltså att han stod på vippen och så släppte jag den från typ 5 cm höjd så han fick känna stöten. Sålänge du tar det försiktigt går det alltid att lösa :)

Annons:
Wenniz
3/20/15, 9:44 AM
#7

Min hund är ljudkänslig och vi har haft otroliga problem med "vippen" för att den låter. Det jag har gjort är att träna samtidigt någon annan med sin hund tränar "vippen" så min hund fick vänja sig vid ljudet och samtidigt göra något annant. Sedan har vi bara setat vid "vippen" och jag har slagit i "vippen" när hon satt bredvid, för att göra det lite svårare. Nästa steg jag tog var att vi var två som hjälptes åt så jag kunde gå med min hund och berömma medans den andra personen sakta drog ned "vippen" så min hund fick vänja sig vid rörelserna.

Vi tränade så ett tag, sedan kunde jag själv skicka upp henne på vippen så jag kunde hålla vippen själv. Jag lärde också in att min hund vet vart hon ska stanna ungefär på vippen så hon inte blev osäker, tappar balansen osv. Nu går hon själv på och jag behöver inte hålla i "vippen" men jag har fått träna in två på av så hon inte bara rusar iväg eller har för bråttom på eller av "vippen", sedan kör jag bara och då har hon annant att tänka på än ljudet från "vippen". :)

Lycka till!

Vet nu inte om din hund blev rädd för själva rörelsen från "vippen" eller ljudet men det var i alla fall så här jag tränade min känsliga hund. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Upp till toppen
Annons: