Annons:
Etikettträning
Läst 1673 ggr
luckysheltie
3/19/15, 8:39 AM

Agility på grus?

Hej! Har en snabb fråga, kan man träna agility på grus? Jag tänker att det skulle ju kunna skada hundens tassar… Har nämligen en inhägnad grusplan i närheten som man skulle kunna träna på.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Annons:
Wenniz
3/19/15, 8:47 AM
#1

Jag skulle personligen inte vilja köra Agility på grus då det sliter en del på trampdynorna. Men såklart om man har en hund som springer sakta och inte svänger i hög fart går det väl an. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Frida B
3/19/15, 9:03 AM
#2

På en bk här i närheten har dom en jättefin grusplan som används flitigt, men det är klart att det sliter mer på tassar än gräs. Men risken att halka minimeras, så man kan träna även när det är blött :) Men ingenting jag skulle rekommendera flera gånger i veckan hela tiden utan då och då.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

luckysheltie
3/19/15, 10:13 AM
#3

Tack för svar! Ja det jag tänkte var väl att göra det någon gång ibland för jag har ju en ganska stor baksida men den är inte inhägnad men funkar att ha Lucky lös på den ibland. Tycker att det känns lite sådär att köra på grus då jag inte vill slita på hans trampdynor. Så får nog se hur jag gör, någon gång kommer jag säkert att använda grusplanen.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

VendelaS
3/19/15, 9:31 PM
#4

Det är grusplan på min klubb där jag tränar agility. Minskar risken för halka som #2 svarar. Dock har jag inte möjlighet att ta mig dit oftare än max 1 gång i veckan.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

luckysheltie
3/20/15, 7:39 AM
#5

#4 vad bra! Men då känns det ju ändå ganska bra att träna på grus ibland.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Sugar Mist
3/22/15, 12:46 PM
#6

På min BK är det grusplanen som gäller på vår och höst då gräsplanerna blir så leriga och man river upp planen mer, så vi tränar bara på grus då.

-

Annons:
VStromberg
3/22/15, 4:38 PM
#7

Jag tycker att grus är det bästa att träna agility på, och har aldrig haft problem med söndriga tassar trots att jag ibland har tränat på grus varje dag i veckan! :) Rätt kost och tillskott av lite B-vitaminer gör susen.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[Stockholmsbruden]
4/1/15, 8:30 PM
#8

ABSOLUT INTE!! Min hund fick in sylvassa stenar och det började blöda, fattade inte åvarför, hoppade skithögt med honom och han slickade sig och gnällde hela kvällen efteråt, sätt jag inte fattade! Nu gör jag aldrig om det, går inte ens på grus med han hahah!

Frida B
4/1/15, 8:32 PM
#9

#8 Det känns ju som om det fanns små glasskärvor där… Eller någonting för grus finns det överallt, jag har gått på grus med mina hundar barfota hela livet och aldrig stött på någonting liknande. Samma med att träna på grus. Kan ju självklart vara gruset men man ser ju till som klubb att inte ha sådant farligt underlag.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Stockholmsbruden]
4/1/15, 8:52 PM
#10

Raderad kommentar. Håll trevlig ton! /Sajtvärden

Frida B
4/1/15, 8:55 PM
#11

#10 jag säger bara att det behöver inte vara en risk att springa på grus. Har kört många gånger på grus, då det kan vara mycket bättre i dåligt väder. Det är nog större risk att jag ramlar och skrapar upp mig eller att hundens leder sliter p.g.a det hårda underlaget :) Därför tränar jag på grus så lite jag kan.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
4/1/15, 10:26 PM
#12

#10 Skärp dig, ingen nytta att hålla dålig ton.

-

Fialialej
4/2/15, 3:18 PM
#13

Jag kan tänka mig att det beror på hur "välanvända" trampdynorna är sedan innan. En hund som går mycket på asfalt/grus i vanliga fall lär klara hårt underlag bättre än en som mestadels rör sig i skogen och på ängar exempelvis. Huden blir hårdare/tjockare vid mer belastning och därmed mer tålig.

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Upp till toppen
Annons: