Annons:
Etikettträning
Läst 1449 ggr
agilityaddict
2015-03-25 18:22

Inträdesprov till agilitykurs

Hej!
Min klubb har bestämt sig för att inför ett inträdesprov i agilitykurserna för att kunna sålla bort hundar som inte har tillräckligt med lydnad eller som helt enkelt inte är tillräckligt mogna för agility. Som det är just nu har vi "bara" allmänlydnadspasset som intagningsprov och vi tycker inte att det riktigt lämpar sig för agility… 

Jag har försökt leta på nätet efter andra klubbars inträdesprov men kan inte hitta några som jag tycker är tillräckligt bra så därför frågar jag nu er om ni har några erfarenheter av inträdesprov och vad dom isf innehöll.

Ju fler förslag desto bättre så bomba mig med förslag!

Tack på förhand!

Annons:
Frida B
2015-03-25 19:05
#1

Våran klubb har inte inträdesprov (jag har väl ganska stor påverkan då jag är en av två agilityinstruktörer på klubben), och vill inte ha det heller. Helt enkelt för att vi vill inte sålla bort dom som springer iväg på annat, blir för brötiga osv utan ser istället möjligheter att vända en snabbt stickande hund till en snabb agilityhund. Man vill ju ha explosiviteten, snabbheten och modet. Sen är hunden aggressiv så får den helt enkelt pengarna tillbaka och får tacka för sig, för det går inte att ha en aggressiv hund, då blir det mer som ett allmänlydnadspass "såhär lär man sig att betee sig".

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mapel
2015-04-01 22:08
#2

Min klubb har inträdesprov för att kunna sålla bort hundar som uppvisar aggressivitet eller är extremt olydiga och inte kan hålla sig till ägaren alls. Det är dock väldigt basic, börjar med en kort promenad för att hundarna ska vänja sig vid varandra. Sedan en inkallning där två pers kallar in samtidigt men med stort avstånd emellan för att se så de inte springer fram till varandra. Sedan ska de gå med hunden lös och försöka hålla kontakt med hunden. Under tiden är det flera instruktörer med som bara observerar hundarna för att se om de agerar aggressivt mm. Var på inträdesprov som hjälpinstruktör senast förra veckan varav två hundar var väldigt distraherade av annat och ganska så olydiga men eftersom ägarna kunde jobba upp en kontakt och de inte sprang fram till nån hund eller uppvisade aggressivitet så kom de med ändå. :) Tycker det är bra med inträdesprov så det inte sker några olyckor på agilityplan sen. :)

Upp till toppen
Annons: