Annons:
Etikettträning
Läst 2710 ggr
[Stockholmsbruden]
2015-04-19 10:02

Att straffa hunden

Har ni någonting sätt någon som straffar sin hund när den gör fel på banan eller inte vill hoppa över ett hinder t.ex. Hur agerade ni? Vart hände det? Hur straffades hunden?

Annons:
[Stockholmsbruden]
2015-04-19 10:02
#1

Någongång ska det stå.

Sugar Mist
2015-04-19 10:05
#2

Att straffa hunden för att den tog fel hinder eller liknande skapar obehag och osäkerhet på banan och skapar bara mer problem.
Jag vill ha en glad, framåt och fartig hund som litar på att den kan välja rätt på plan, inte en som är rädd för att göra fel pga konsekvenserna om den tar egna initiativ, så jag straffar inte utan gör om gör rätt och megastor belöning.

-

[Stockholmsbruden]
2015-04-19 10:08
#3

Vi vill alla ha en framåtriktad och glad hund dom tycker agility är kul. Men det vet nog de flesta om. (Hoppas jag) Men jag menar, om man skulle se en idiot som straffade hunden, hur agerade ni när ni såg det? Inte hej jag straffar min hund tycker ni jag gör rätt, det skrev jag inte i beskrivningen. :)

Sugar Mist
2015-04-19 10:09
#4

Jaha, jag läste visst lite snabbt :p 
Nä, aldrig sett någon som straffat hunden, agility verkar inte riktigt vara den sporten där sådant förekommer :p

-

[Stockholmsbruden]
2015-04-19 10:11
#5

#4 Härligt. Jag såg en som vart skitsur och stampade fram och drog i strypkopplet när den missade slalomet, hunden blev superrädd och verkade veta att den gjort fel, den vågade inte springa iväg liksom.:( Visste inte hur jag skulle agera riktigt.

[Stockholmsbruden]
2015-04-24 16:55
#6

Ingen som varit med om liknande? :o

Annons:
Frida B
2015-04-24 22:34
#7

Faktiskt inte! Eller nja, det beror på. En dam blev sur på sin hund på SM för att hunden helt plötsligt tyckte att det var en bra ide att under loppet hoppa upp och bita henne i armen och försöka få henne till lek… Damen blev rätt sur!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

TeaOchHanna
2015-05-07 10:55
#8

Jag har än så länge bara ställt upp i en inofficiell tävling och där var det en tjej som blev skitsur på sin hund för att den satte sig och kissade det första den gjorde. Hon genomförde inte banan utan lyfte bara upp den och gick iväg och var förbannad. Vad jag såg gjorde hon inte något mot hunden men att man blir förbannad sänder iväg signaler som kan vara stressande vilket gör att jag tycker det är fel. Jag gjorde inget för det var snart dags för mig att tävla men jag blev lite paff och irriterad på hennes sätt att agera över situationen. Hade det varit jag hade jag frågat domaren om jag ändå fick genomföra banan.  

Min Jack Russell tik blir riktigt stressad om hon märker att jag blir arg så jag gör allt för att inte visa minsta irritation på banan eller träning.

drika
2015-05-16 22:28
#9

Absolut inte, använder inte ens nej på banan jag ignorerar om hon gör fel och försöker igen om berömmer när det är rätt, vill inte förstöra hennes glädje på banan:)

Hälsningar

Fredrika

Ronja06
2015-05-16 22:54
#10

Har sett det. Denna människa trodde väl att ingen såg när denne tog stryptag och tryckte ned hunden i backen för att hunden inte ville ta ett hinder. (Sprang förbi, var allmänt okoncentrerad) Jag släppte allt mitt och for dit med både utskällning, varningens ord och sedan förslag på vad som kan göras istället för att lösa problemet med trevliga metoder.

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
2015-05-16 22:57
#11

Kan även nämna att detta skedde på träningsplan. Var tvungen att bita mig HÅRT i tungan och knyta band för mina armar för att inte vända upp och ned på dennes bil så arg jag var. Att möta ilska med ilska är aldrig en klok idé. Och denna människa tycktes ta åt sig.

Mvh Emelie Förlägen

[Stockholmsbruden]
2015-05-17 13:37
#12

#12 Vilken idiot! Hoppas hen aldrig gör om det!! Kan själv bli så arg att man biter sig i tungan för att inte vråla när hunden inte tar ett hinder, men det är ju nästan alltid ens eget fel! Hör om gör om och gör om, men visst kan man bli galet irriterad ibland, hahah.

Kadoor
2015-05-17 23:31
#13

Har aldrig sett någon som straffar sin hund på banan för att den gör fel, och hade personen gjort det hade jag pratat med hen. Att straffa sin hund ger bara obehag och gör knappast så att hunden förstår bättre vad den ska göra… Det bästa är ju att istället ha en positiv inställning, att ignorera det hunden gör fel och istället göra om det, och berömma när det blir rätt! Man vinner så mycket mer på det. Tror att alla, oavsett om man straffar eller ej, skulle må mycket bättre själva om man möttes av positiva och motiverande kommentarer istället för bestraffningar av folk i sin omgivning, till exempel av föräldrar eller de som tar hand om en på olika sätt. Jag tror att det är likadant för hunden, bara det att den inte kan säga ifrån på samma sätt som vi människor kan göra. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
[Forest]
2015-06-12 20:31
#14

Det är inget som heter fel, det har vi lärt oss från början. Springer hunden fel eller inte hoppar så är det bara börja om. Positiv o roligt är det viktigast av allt.Orden NEJ eller Fy ska inte komma ur munnen. Straffa en hund för att den gör fel, då kan man tänka på att man som förare får börja visa vägen bättre med kroppsspråket+rösten.  

Jag har sett en som straffa sin hund genom sätta på kopplet ta den kort och sa inte ett ord till den, pang in i buren tävlingen var slut. Innan detta så diskades dom pga hunden sprang fel och hoppa fel hinder. Hur jag reagera, vart ganska paff över att man som  vuxen kan bete sig så omoget anser att att felet var förarens fel då han snubblade till lite syntes knappast men hunden fatta det hela fel.

Denna kommentar har tagits bort.
[Stockholmsbruden]
2015-08-15 10:10
#16

#14 Fast det finns ju något aom vi helst vill att hundwn ska göra och det vi tycker är fel. Det som är fel är att säga det till hunden

[Forest]
2015-08-15 10:32
#17

16. Kan du förklara vad du menar bättre? ge förslag på vad du vill hunden ska göra men inte gör? Våra hundar kör rätt hinder OM man visar tydligt vilket hinder som ska tas, då räknar jag med att hunden kan hindret väl innan genom att man tränat från grunderna. Vi har aldrig straffat hund/arna om dom tagit fel hinder.

Joyous
2015-08-15 11:07
#18

Jag skulle aldrig straffa hunden för att den gör fel. Felet beror på mig, antingen har vi inte tränat tillräckligt eller så har jag varit otydlig. Det har hänt att vi avbrutit om jag känt att jag inte har kontroll och det blir för mycket stress men så länge hunden är under kontroll så kör vi vidare. Hunden behöver inte vara medveten om att det blev fel. Men nej, jag lägger mig inte i andras träning så länge det inte handlar om djurplågeri. Jag har gått in under ett ipo-pass och förklarat vad jag tycker om deras träning men tack och lov har jag sluppit detta under agility.

[Forest]
2015-08-19 10:00
#19

18 håller helt med dig. 👍

[Neoverona]
2015-08-20 13:37
#20

Ser det hela tiden tyvärr. Att ägaren blir förbannad för att hunden t.ex river, inte tar hindret som det ska tas osv. Vanligast är kontaktfälten. Senaste tävlingen jag var på, blev en förare skitförbannad vid framhoppningen för att hunden rivde (klass 3).

Annons:
[Forest]
2015-08-20 20:49
#21

20 hua, tycker att i tävling även framhoppningen ska förare sköta sig. Gör man inte det så skulle man inte få tävla.

frost_schäfer
2015-09-13 18:52
#22

Dom borde bli diskade om dom  trycker ner hunden eller skäller på hunden.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Upp till toppen
Annons: