Annons:
Etikettallmänt
Läst 2235 ggr
Ellen89
2015-04-23 07:23

Nar borjade du och din hund Agility?

Hej!

Har min forsta kurs i Agility i Juli helt for nyborjare…. Ska bli jattekul 😃. Borjar med min tik som ar BC/Schafer 6 ar gammal…. undrar nu hur gamla era hundar var nar ni borjade? Bor man tanka pa ngt speciellt med en 'aldre' hund? Hon har gjort lydnad ock flyball framtills nu och hon ar en aktiv hund.

Annons:
Monstertassar
2015-04-23 14:28
#1

Jag började tidigt med grunder som belöningsutveckling, runda stolpar, tunnlar och så. Börjat mera seriöst nu på senare tid och hunden är 16 mån.

Med min schäfer börja jag runt lite innan två års åldern.

Med en äldre hund kan de vara bra att få den igenom känd(fysioterapeut) kanske och inte börja på höga höjder direkt som en valp och inte  köra super hårt. Men eftersom den ändå har varit aktiv så är det inte så mycket mera än att börja om den är i bra form :)

Sugar Mist
2015-04-23 14:35
#2

Började med aussien vid 12v med grunder, ex. tunnlar och glädje på plan. Sen gick vi en mixkurs där vi hade agility en gång med flynn vid 5-6 månaders ålder och då var det ju anpassat efter hans ålder.

Sen har vi liksom lagt det på hyllan eftersom jag fokuserat mer på lydnaden. 

Pudeln började jag med seriöst förra våren, och nytillskottet lär jag börja när han/hon känner sig mogen :)

-

Frida B
2015-04-23 22:04
#3

Direkt. Han var 11 månader när jag först lärde känna honom, och började lite med hoppa över småsaker osv, men inte höga alls. Runt saker osv, och när han var runt 13-14 månader gick vi kurs :) Nu fyller han 3 den 3 juni

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VendelaS
2015-04-24 07:37
#4

När min schapendoestik var runt 6-7 månader började vi med tunnlar och lite handling m.h.a dem. 

Först efter att hon fyllt 1 och blivit friröntgad började vi på riktigt, riktigt.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Ellen89
2015-04-24 09:04
#5

Tack for alla svar! 🙂

Mutal
2015-04-26 20:27
#6

Lily och jag började med tunnlar och upp på saker m.m när vi började skolan, och då var hon 8 mån ^^ När hon sedan blev lite äldre, 10-12 mån så körde vi små hopp. Nu klarar hon det hon ska, t.o.m platta tunnel och vippbrädan som var jätteläskiga i början ;)

Annons:
[Lillmatten]
2015-04-28 09:33
#7

Vi började med smågrejer nästan på en gång. Men första kurs när han var 1,5 år :)

Jetaime
2015-05-05 10:13
#8

Vi började när min aussie var 14 månader ungefär. Och då var vi helt gröna båda två! Min nästa hund kommer att få lära in lite grunder betydligt tidigare än så 😃.

Fast jag ångrar ändå inte direkt att vi började så sent, vi behövde tid på oss och utvecklas tillsammans med tanke på att jag heller aldrig gjort det innan. Men gud vad jag/vi har kämpat! Och nu lite mer än 1,5 år senare BÖRJAR vi bli ett riktigt fint team, lillan och jag. Och det har varit och ÄR en härlig resa/utveckling.

Jetaime
2015-05-05 10:17
#9

Kan tillägga dock, att min hund och jag pendlade mycket när hon var valp och unghund, och fick testa på att.. vara med om det mesta och vi hittade på en massa saker när vi var ute i skogen eller gick på stan, så som att hoppa upp på olika saker och gå ner/över/under/igenom och jag tror att det hjälpte oss väldigt mycket när vi sen började köra agility, mycket som var likt liksom. Att hoppa över hinder, att hoppa genom däcket, att gå upp och ner på klätterhinderna att gå genom tunnlar osv.

Ellen89
2015-05-05 10:57
#10

#8 Jag tror jag sag en video pa er, sag ut att ga jattebra!! Hur lang tid tog det for dig att lara dig ocksa? Jag ar ju nyborjare med… nasta valp blir Aussie sa vill jag veta hur agility fungerar sa jag kan sjalv borja trana valpen… har min tik som en 'guinea pig' lite. Ska kanske tavla far se om hon tycker det ar kul bara 🙂

[Forest]
2015-05-05 22:17
#11

Enja var strax över 1 år.

crimson
2015-05-11 13:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Min gammelhund var nästan 6 år när jag tog över henne, vi tränade agility på en gång i princip. Hon var otrolig på att hoppa både högt och lågt men hade det otroligt svårt med slalom, vi tränade som galningar på att hitta portar osv. Tunneln ville hon hoppa upp på och gå uppepå, haha. Hon hade mycket konstigt för sig, och när hon var 7-8 någon stans började hon få ont i lederna när hon hoppade, så då tog vi det väldigt lugnt med det. Vi tävlade aldrig ihop, vi hann liksom inte, hon hade artros i höger bakben/tass och gick bort hastigt i februari, 8 och ett halvt år gammal.

Med valpen har jag nu börjat träna lite smått med att hitta portar, men vi fokuserar mer på följsamhet osv, det ska vara kul att träna och så. Han är 5 månader och har klarat av allt jag bett honom om, helt fantastisk individ. Sån livslust, glädje och will to please, kan nog gå långt i allt om/när jag hittar hur jag ska lära honom saker och förmedla vad jag vill att han ska göra.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Kadoor
2015-05-17 23:36
#13

Hm. Det var nog för några år sedan då min syster ville träna agility med Tello. Sedan har det gått lite i perioder, min syster slutade träna honom och sen har vi tränat då och då. Förra året började jag lite smått med honom, har påbörjat inlärningen av slalomen också. Det går framåt!
Har haft en paus nu under vintern och i början av våren, men planerar att börja snart igen och då låna agilitybanan. Sen ev. gå en kurs också. :)
Tello älskar det och det är huvudsaken enligt mig! Så länge han tycker det är kul och vi båda får aktivering(haha… min kondition är inte så bra), så kommer jag fortsätta med det. Har inga planer på att tävla, utan vi gör det helt enkelt för att ha kul tillsammans.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Jetaime
2015-05-18 15:14
#14

#10 Jag skulle absolut vilja rekommendera att man går en nybörjarkurs om man aldrig tränat agility innan/är nybörjare så man får lite tips och hjälp med inlärningen, det är så lätt att det blir tokigt annars! Bättre att det blir rätt på en gång :)

Det är väl egentligen för nu under denna säsongen som jag egentligen hänger med ordentligt. Vi har kämpat så otroligt mycket och många gånger hade jag nog lite svårt att ta till min kritik, trots att folk ville hjälpa mig. Och jag tyckte att jag gjorde rätt fast det blev heltokigt. Och det ser jag nu i efterhand. Nu har vi blivit en väldigt fint team och förstår varandra och jobbar tillsammans. :)

Va roligt, ja det finns ett par klipp ute på youtube och fb, kanske något på AS.ifokus också. I mitt senaste blogginlägg finns det även 2 (eller 1 och en halv) film/er från helgens tävling. http://minaussiezuki.blogg.se/2015/may/helgen-16-17-maj.html

Ellen89
2015-05-18 23:38
#15

#14 Jo, denne kursen i Juli ar nyborjare och jag ska ga nyborjare kurs med valpen ocksa i framtiden, men vill lara mig mer innan han kommer (kanske aven tavla om allt gar bra) 🙂 Det ska bli ratt pa en gang annars kan det sakert bli tokigt! 

Ska kolla dar med, tack! Hon ar sa fin din Zuki 🙂

Oliviahack
2015-05-19 12:18
#16

Imorgon ska jag börja i blåbärsgruppen med min 6 månaders tik och hennes morbror 4år gammal :) Så varierad ålder 🤪

Wenniz
2015-06-15 15:24
#17

Tror Whippeten var ca 2 år innan vi började träna något seriöst, ville inte göra samma misstag som med Huskyn som jag började lite väl för tidigt (skyller på att jag inte hade den kunskapen då som jag har idag). Har nu en valp på snart 14v där vi redan har börjat tränat att bara gå igenom tunneln och kontaktfälten, inget seriöst utan bara för skojsskull just nu, kommer ta ett tag innan hennes träning blir mer seriös med tanken på hennes ålder. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
polka grisen 7
2015-06-26 00:12
#18

Började tränna hinder/tunnel vid 4,5 mån, däck och a-hindret vid 7 mån, platt tunnel bom och lång hopp vid 1 år och slalom och gunga vid 2 år. Har aldrig gått en kurs.

[Neoverona]
2015-06-26 14:33
#19

9v fick han börja spring i tunnlarna, tyckte han var jätte roligt! Vid 4 månader började vi med att runda hinder lite smått. Han fick börja hoppa och köra slalom efter röntgen vid 12 månader. Vi körde små kombinationer innan röntgen med två hinder och tunnel men inte med hopp. En Aussie.

Signizen
2015-07-08 11:38
#20

Jag ska gå nybörjatkurs i september med min 7 åriga Bichon Havanais. Har tränat henne lite på att hoppa själv.

Annons:
Signizen
2015-07-08 11:38
#21

Jag ska gå nybörjatkurs i september med min 7 åriga Bichon Havanais. Har tränat henne lite på att hoppa själv.

Signizen
2015-07-08 11:39
#22

Oj det blev visst dubbelt..

Ellen89
2015-07-08 12:01
#23

Nu har vi borjat!!! Ska bli sa himla kul! 😃

molam
2015-07-09 02:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Min bäbis är 12 år och hon håller fortfarande igång jag fick henne när hon var 1½ men då var hon ett vrak, så tog mig ca 1 år att få henne att inte vara rädd för sin egna skugga, och sedan ca2½ år till för att hon skulle lita på mig till hundra procent då körde vi lydnad och kontaktövningar i ca 1 år och idag är hon en underbar hund och ett vidunder på agilityplan. vi började agility när hon var 6 år och nu är hon hunden är bäst i familjen hon litar på mig till 250% och gör allt för mig precis som jag gör allt för henne ^^

Full koll på matte hela tiden xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Jaxination
2015-07-19 10:09
#25

Gick en kurs för 6 år sedan när min första hund var ca 1 år gammal. Jisses vad svårare de blivit och alla nya byten, jösses! Förr lärde man sig bara blind, bakom och framförbyten!

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Upp till toppen
Annons: