Annons:
Etikettinlärning
Läst 1748 ggr
Mutal
4/28/15, 5:07 PM

Agility tips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Tänkte bara höra med er om ni har några träningstips. 
Jag kör nästan dagligen med min spaniel (nu är vi icke i närheten av en agilityplan men på lördag kör vi igen!) och jag har upptäckt några problem och vet inte riktigt hur jag ska lösa dom, kanske kan någon hjälpa.

Problem 1: 
Kontaktfält. 
Lily klarar av att ta dom, men det är inte alltid 100% kontakt (alltså VARJE GÅNG). Balans och vippen är helt okej, även om vippen skulle behöva lite mer träning för på-gången. A-hindret har hon svårast med. Uppvägen kan hon hoppa upp, ibland över fältet, och det kan skada hennes armbågar tänker jag.
Samma problem neråt, bara att hon tar avstamp mot hindret och hoppar över fältet helt, vilket även det tar på armbågar. 
Jag försöker köra den för sig och bara köra upp och ner och sen pausar när det går bra. När jag sedan kör hindret i fart, alltså som att man kör hela banan, så blir det som beskrivet ovan; hon hoppar över fälten!
Tips?

Problem 2:
Vad jag förstår kan det ibland vara skarpa svängar och konstiga svängar? Typ att man ska runt hindret och sen över eller att an kommer från vippen och ska direkt tillbaka? Jag är nybörjare på det här så jag vet inte riktigt om det här stämmer så rätta mig om jag har fel!
Har ni förslag på hur jag kan träna in svängar? Följsamhet brukar jag träna lite då och då för hon är faktiskt väldigt duktig på att springa dit jag vill att hon vill :) 

Det var nog det jag hade just nu!

Tack på förhand
Mutal

Annons:
Sugar Mist
4/28/15, 6:04 PM
#1

Running contacts! Finns massor av bra tutorial-videos på youtube!

När det gäller svängar är det mycket ordförståerse och handling som hunden måste kunna och en start är att bara ha ett hinderstöd som man kan träna in kommandot "runt" eller "ut" och låta den följa ens vänstra hand runt hinderstödet och sen få belöningen när den kommit runt, och sen öka avståndet och lägga till ett hinder helt enkelt. 

Handling är helt enkelt att kunna styra hunden med händerna om man ska förklara det simpelt, finns nog en hel del trådar om det på forumet och det finns en sökknapp också :)

-

Mutal
4/28/15, 7:02 PM
#2

#1

Tack :D 
Ska kolla runt på youtube!

Monstertassar
4/28/15, 8:36 PM
#3

1. Har hon ett beteende hon ska utföra? låter som att hon inte har ett konsekvent beteende. T.ex running, fyra tassar eller 2på2? Running kan vara svårast, men det kan ha sina fördelar dock. Rekommenderar dock inte running för en helt grönnis som inte är redo att ge sig in i det helvete det innebär ;) För uppfarten så kan du testa att lägga in ett namn möjligen lite innan hunden ska hoppa av mot a-hindret. Möjligen 2 meter. Inte direkt så att den är precis mm framför hindret och gör sitt avstamp där för då är risken större att den missar. Kanske inte passar för en hund som är mjuk och skulle vända bort direkt. För min tuffa schäfer funkade det bra. Annars kanske att du säger a-hindret en bit innan för att reglera steget. Kanske testa på med bumpers på marken(om du inte hittar info om detta så säg till, men orkar inte förklara just nu).

2. Ja det finns. Det som gäller är dina svängsignaler som du får öva på. Jag kan göra mina svängsignaler lång innan vi ens är framme till ett speciellt hinder där det ska svängas. Ibland kanske 2-3 hinder innan det för att få en fin båge dit och en tajt sväng. Sen finns det också ut och runda hinder, men det kommer oftast inte i klass 1.
Kurser säger jag är det ultimata om man vill utveckla sin handling mera :) Jag förbättrade mina svängsignaler på en helg.

Mutal
4/28/15, 9:57 PM
#4

#3
Har ingen aning om vad du snackar om på det första problemet, sorry ^^ Jag har upp på alla upp-hinder för det är enklast tycker jag och hon förstår vad jag vill. Och hon har ett beteende att följa, hon har bara inte förstått vad jag vill riktigt tror jag. Ibland går det, ibland går det inte. När hon väl gör det så klickar jag och så avslutar vi det hindret och leker istället. (Jag kör klicker i agility, det funkar jättebra ^^)
Tror jag får kolla runt lite för att se vad du menar, om du inte orkar förklara? :) 

2. Vad menar du med svängsignaler? Typ ut eller höger/vänster? Eller är jag ute och cyklar?

Och kurs är dyrt för en fattig studerande som lever på sitt studiebidrag för att få mat ^^ (Jag använder alla mina 1050 till mat för mig under en månad ^^)

VStromberg
4/29/15, 12:29 PM
#5

Om du är medlem i någon hundklubb, vilket jag förmodar att du är eftersom att du har tillgång att träna på hinder, så hör efter om det finns lite folk som vill starta en träningsgrupp i agility! Ni kan träffas och träna gemensamt en dag i veckan eller liknande 🙂 Då kan du få mycket bra hjälp.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Mutal
4/29/15, 2:54 PM
#6

#5 
Det är jag inte :) Jag går på Himmelstalundsgymnasiet och det är där vi tränar (vilket är anledningen till att jag för tillfället inte kan träna eftersom jag har lov och har haft det i två veckor + 2 veckor apl innan dess :) )

Annons:
VStromberg
5/2/15, 11:43 AM
#7

#6 Finns det ingen lärare som kan hjälpa till? Eller om ni elever har en liten grupp? 🙂

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Mutal
5/3/15, 11:18 AM
#8

#7 Vi har en, som tävlar i SM tror jag det var, men jag brukar inte prata med henne eftersom jag bara hade en termin i ettan :P 
Men våran hundlärare ska börja träna inför Skolmästerskapen med oss som vill så det kanske löser sig då? 
Och det är inte så många som tycker att agility är intressant ^_^' Det är väl jag och kanske två till i min klass? (av 11). 
Men som sagt jag tror det löser sig via lektioner ^^

Upp till toppen
Annons: