Annons:
Etiketttävling
Läst 1348 ggr
IngridSvensson
5/7/15, 9:14 PM

anmäla eller inte?

Hej! Jag och min hund har tränat agility på gården här hemma nu i vår. Han gillar det och jag med. Vi har 7 mil till närmsta brukshundsklubb sen jobbar jag heltid, så vi har inte direkt världens bästa förutsättningar att ta oss iväg till bhk. Men jag vill gärna pröva på att tävla i klass 1 med min hund i sommar. Är det dumt att anmäla oss till tävling fast vi aldrig gått på kurs? Jag har lärt mig själv hur det ska gå till,men aldrig gått kurs eller tävlat. Är det dumt att anmäla till tävling för att pröva och ha kul? Tror ni folk blir irriterade på oss om vi gör väldigt många fel? Haha Jag vet inte men är lite osäker mig.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
Inkanyezi
5/7/15, 9:23 PM
#1

Du kan gott anmäla dig och hunden, jag ser inga problem. Om du tränar in momenten och läser på ordentligt tror jag inte att du kommer att göra mycket fel. Du får säkert också tillfälle att titta på andra innan du själv ska gå.

IngridSvensson
5/7/15, 9:28 PM
#2

Då gör jag det! Kände att jag behövde få lite respons från någon annan för att våga anmäla oss. Tack! :)


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Frida B
5/7/15, 11:13 PM
#3

”Kör!”. Hunden tar första hopphindret, missar andra och sen är det kört. Han springer runt på banan som om han vore världens lyckligaste hund på en agilitybana, vilket är precis det han är, men han lyssnar inte på mig. Så där står jag, och kan bara titta på när han springer runt utan att göra någonting rätt. Tillslut får jag tag i honom, går av banan och tänker ”nu kommer alla skratta, de kommer säga att vi inte får tävla mer p.g.a. hundens oacceptabelt beteende”.

Jag möts till min förvåning enbart av glada leenden av de som sitter vid bordet, och människor som kommer fram till oss och gratulerar oss för att hunden hade så himla roligt. Ingenting annat än positiva kommentarer!

Här beskrev jag min första officiella tävling. Går det fel så får man se det positivt, ni är där för att ha roligt :) På samma tävling såg jag en tävlande vars hund hoppade upp i en av domarnas knä. Så kan det gå till i klass 1… ;)

Men är ni osäkra, ställ upp inofficiellt en gång. Det är typ träningstävling, finns blåbärsklasser med enklare banor, man får göra lite som man vill. Slalomen brukar vara lite kortare osv.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

IngridSvensson
5/7/15, 11:24 PM
#4

Åh haha! Ja det ska ju bara vara roligt. Jo det var ett bra tips! Haha vad mysigt! Jag får ta det som det blir och se det som en rolig erfarenhet. :) #3


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

TeaOchHanna
5/8/15, 12:08 AM
#5

Jag har precis tävlat med min tik för första gången :) Hon sprang av banan, in i ett funktionärstält för att säga hej till alla fantastiska människor. Utöver det blev det en hel del missar och diskning men vi genomförde hela banan och fick applåder ändå ;)

IngridSvensson
5/8/15, 9:12 AM
#6

Haha vad härligt! Man kanske inte ska göra en så stor grej över såna gånger kan jag tänka mig. #5


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
TeaOchHanna
5/25/15, 10:18 AM
#7

Nej precis! Huvudsaken är att du och hunden har roligt! Och min hund hade skiiitkul!! :D

Jetaime
5/25/15, 3:25 PM
#8

Jag tycker absolut att ni kan anmäla er om du känner att ni är redo. Det jag tänker kanske blir jobbigast/svårast(?) är om hunden inte är van vid att det händer massa runt omkring, för på en agilitytävling är det allt annat än lugnt både utanför och innanför banan.

IngridSvensson
5/25/15, 6:35 PM
#9

Nä det jag mest är orolig över är att han ska tappa fokus och kuta till andra hundar. .. Ska tävla lite rallylydnad innan tävlingen i Agility är, då får jag se mer om vi är redo eller inte. Förstår inte hur jag ska träna bort hans stress med att hälsa på andra hundar. Vi Kör kontaktövningar och minskar ner avståndet. Men är de för nära vill han hälsa. Så då är det att backa och träna mer..


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Upp till toppen
Annons: