Annons:
Etikettallmänt
Läst 1940 ggr
jultor
6/16/15, 1:15 PM

Vad för ras kör ni med?

Hej! Jag är ny på agility iFokus och jag har ganska nyss börjat en nybörjarkurs i agility med min vita herdehund och hon tycker det är superkul! 😃 Köpt några hinder hem så jag kan träna hemma och kanske starta i en nybörjarklass till hösten? 😎 Det svåraste i agilityn tycker jag verkar vara gungan och slalom är ju inte heller det lättaste.🤪Tunneln är ju favoriten hittills för min "lilla" vovve!😂  Men vad för ras kör ni med och vad tycker ni och era hundar är svårast och roligaste är? 🙂

Annons:
Sugar Mist
6/16/15, 2:01 PM
#1

Kör en pudel och hon har svårt för avståndsarbete och slalomet, vi kör hoppklass då hon är rädd för kontaktfältshindrena. Fartig och galen pingla.

Kört aussies, första var en dröm att köra, hade honom inte så länge så vet inte riktigt vad han skulle tycka var svårast, och andra hade ingen aning om vad bakdelen var för något.
Snart kör jag också en BC men hur den är på agilityplan vet jag inte än :)

-

Wellcraft
6/17/15, 5:46 PM
#2

Lagotto.
Det svåraste med honom är att få honom att hålla motivationen uppe, han är otroligt svårtmotiverad vad gäller agility.
Men hans snabbhet, oräddhet & lättlärdhet väger upp, han har aldrig haft något problem med något hinder.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

jultor
6/17/15, 10:01 PM
#3

Vad tråkigt att vovven tycker kontaktfältshindrerna är lite läskiga 😕 Ja pudel är riktigt fartiga hundar i agility vad jag sett samma sak med border :D Tror jag inte sett någon aussie nu då jag tänker efter men tycker dom annars verka vara hur fina som helst 🙂

Brukar lagotto vara svår motiverade? Jag kan inget om den rasen men fått för mig att dom hänger med på det mesta iaf min kompis lagotto 🙂 Vad roligt att han inte är rädd eller har svårt för något hinder 😃

Wellcraft
6/17/15, 10:10 PM
#4

Det är individuellt hur svårmotiverade de är, min grabb är bara sådan, agility är för enformigt.
Han är absolut inte omöjligt, utan verkligen riktigt duktig. Men han föredrar hellre parkour :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ellen89
6/18/15, 7:44 AM
#5

Jag ska borja Agility kurs nu om en vecka med min tik Tia som ar en BC/Schafer mix (6.5ar). Ska bli kul. Jag tror det svaraste blir slalom…. men ska bli kul!

Wenniz
6/18/15, 12:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Har en Whippet som jag tränar och tävlar Agility (vi har bara startat enstaka klass p.g.a klantig hund) med och hon älskar det! Det hinder vi har svårast med är Platta Tunneln då hon har kraschat in i den ett X-antal gånger så nu unviker hon helst att springa in i den tunneln, men vi tränar just nu att våga gå in i den igen. :P

Hon är lättlärd och tycker alla hinder (om man struntar i "platten") är lika roliga men ibland går det lite för fört så matte inte hinner med, hon blir lite osäker när jag är för långt ifrån henne men vi tränar på att kunna arbeta på lite längre avstånd.

Har sedan en liten Kooikerhondje som endast är 13v så det dröjer ett bra tag innan hon för börja träna på allvar. :) Just nu får hon bara springa in i tunneln någon enstaka gång sedan övar vi på kontaktfälten. :) Hon tycker allt är roligt och älskar att jobba redan nu. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Annons:
Jetaime
6/19/15, 12:06 PM
#7

Jag har en aussie. Lättast…det mesta var lätt med henne, men vårt absolut största problem var (och är) platten/säcken. Att ta den, men FRAMFÖRALLT att inte springa fram till den ALLTID.

molam
6/19/15, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

JAg kör med beardis, härliga hundar som älskar att jobb och tillräckligt med energi! men ändu rum för att ligga i soffan och mysa

Dock så är denna dam 12 år nu, så hon får vara med ibland men oftast är det "småbröderna" som får träna :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

panini
6/19/15, 4:38 PM
#9

Jag ska köra med min chihuahua :) Dock är han endast 17v så vi har bara kört enkla grejer, men planen är att vi ska gå kurser när han blir äldre och förhoppningsvis även tävla! 👍

IngaTrnqvist
6/19/15, 5:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

Har en papillon/schipperke-blandras som jag kör med, dock inte aktivt och vi kommer inte tävla officiellt. Däremot är jag väldigt pepp på att prova någon inoff om möjlighet ges, mest för att han verkligen älskar agility. 

Det vi haft absolut svårast med är vippen. Han har alltid älskat A:t och balansen (som introducerades före vippen) så han blev lite övermodig, kutade upp och ramlade ner, vilket skapade en långvarig vippbrädefobi. Men efter mycket provande och peppande och klurande är idag vippen en klar favorit. Det där hindret som hunden genar halva banan för att ta bara för skojs skull, allrahelst om och om igen ;)

Monstertassar
6/19/15, 8:04 PM
#11

Kör med en border collie hane :) Allt är roligt nästan. Ingen större svårighet någon av de :P att dock vara konsekvent med kontakfälten från min sida är sämre… Haha. Skulle säga svåraste är farten… När han allt får upp den blir det fel och han springer förbi hinder för att han glömmer sig och andra gånger går det inte redigt så fort som jag vill… Inte för att han är sölig, är ju en border collie ;) tror nog tempoväxlingarna är svårast… Att kunna bromsa Kontaktfält, korta ner stegen till visa vinklar, inför slalom osv

Monstertassar
6/19/15, 8:04 PM
#12

Kör med en border collie hane :) Allt är roligt nästan. Ingen större svårighet någon av de :P att dock vara konsekvent med kontakfälten från min sida är sämre… Haha. Skulle säga svåraste är farten… När han allt får upp den blir det fel och han springer förbi hinder för att han glömmer sig och andra gånger går det inte redigt så fort som jag vill… Inte för att han är sölig, är ju en border collie ;) tror nog tempoväxlingarna är svårast… Att kunna bromsa Kontaktfält, korta ner stegen till visa vinklar, inför slalom osv

polka grisen 7
6/20/15, 11:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Kör med springer, slalomet trodde jag aldrig att jag skulle klara men när jag varje dag i en månad körde slalom lärde han sig tillslut 😊 Gungan har jag alltid stannat honom precis innan kontaktfälltet så att gungan hinner välta över.

Annons:
Mutal
6/20/15, 2:02 PM
#14

Jag kör med min engelska springer spaniel Lily ^^ Hon är väldigt lättlärd och i början ogillade hon tunnlarna och speciellt den platta.

 Idag kör hon alla hinder obemärkt och det enda hon har problem med är avståndsarbete och Kontaktfält, vilket vi kör stenhårt på! Godis vid varje snudd på Kontaktfält, och det börjar sitta nu ;) 

Hon är ganska svårmotiverad till slalomet också och hon går gärna in på fel sida och hoppar lite för mycket uppåt. Vi kör mycket slalom också, så att hon får inte det ;) 

Förhoppningsvis blir det en officiell tävling i slutet av sommaren / början på hösten! Här ska tävlas :D

[Lillmatten]
6/23/15, 12:59 PM
#15

Jag har en 2-årig jaktlabbe. Han är helt förälskad i agility och har inte direkt några problem heller. Möjligen lite överspeedad ibland och har då svårt att komma ihåg det där med kontaktfällt…;) han blir överlycklig så fort han vet att vi är påväg till agilityplan 😂

Frida B
6/23/15, 9:05 PM
#16

Jag har en blandras, tibetansk terrier svensk lapphund :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Oliviahack
6/26/15, 9:07 PM
#17

Min är en welsh corgi pembroke. Just nu är det slalom som är tråkigast och svårast. Vipp, hinder och tunnel är roligast. Hon hoppar typ 5cm.

Kessi
7/6/15, 11:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag kör med min Mittelspitz. Det vi jobbat, eller jobbar mest med är gungan och slalom. Slalomen sitter om jag är nära, men vi tränar för en självständigare och snabbare slalom. Gungan är lite småläskig. Det roligaste tror jag hon tycker är tunnlar (platta tunneln) och hopphinder, då hon springer som en galning. Men tots hennes fart har Kontaktfält inte varigt något problem. Än.

Jetaime
7/7/15, 10:03 AM
#19

En annan sak som också var svårast och fortfarande är, att hon tycker det är så roligt och blir så taggad att hon ibland glömmer lyssna på mig och tar lite egna hinder påvägen… Helt överlycklig dock.

enbartmalin
7/8/15, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#20

Berger des pyrénées à face rase

Svårast.. Hans driv och fart, jag har inte en chans att hinna med.  Så jag måste lära mig att handla på ett helt annat vis än jag gjort med tidigare hundar.

Lättast.. Åååh, hans driv och fart! ;)

Hälsningar Malin

Annons:
Mysan_
7/10/15, 1:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Huskatt 🙂 Hon hoppar bara hinder, och det tycker hon är jättekul! Här hoppar hon ett hinder på 55 cm.

Bordergolden
7/11/15, 11:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Tävlar och tränar min golden hane i agility. Han är otroligt lättlärd och ääälskar det! Han är nog bäst på slalom faktiskt, lagt ner mycket tid på att få ett snabbt slalom :) Svårast är däcket haha! Han är så stor att han nästan alltid kraschar rätt in i det :/  Som tur är blir han aldrig rädd haha. Sen har jag precis köpt en Border Collie tik valp som ska bli min nya agility hund, men hon är bara 10veckor ännu 😍

drika
7/11/15, 2:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

shetland sheepdog:)

Hälsningar

Fredrika

Upp till toppen
Annons: