Annons:
Etikettinlärning
Läst 1327 ggr
Ellen89
2015-07-09 04:45

Hur viktiga ar kommandon....?

Hejsan,

Vi har just borjat varan nyborjar Agility kurs. Vi borjar med att kunna ga in i sin bur, kontakt ovningar, nose touch och sitt, ligg & sta fran lite distans. Min tik ar bra pa det da jag har jobbat med de ovingarna tidigare. Undrar bara nu innan vi borjar ordentligt hur vikitgt ar det att ha typ "Na na na" for typ vanster och 'Cha Cha" for hoger? Har inte last ordentligt sa vet ej hur viktigt det ar att ha exact det. Tror det ar taget lite fran Susan Garrett. Vad andvander ni? 🙂

Annons:
Emo
2015-07-09 05:08
#1

Höger och vänster. Viktigt att kunna höra skillnaden. Det gäller även när man bestämmer sig för olika (särskiljande) ord för de olika tunnlarna, den runda och "säcken" Jag använde tunnel och genom men sådant varierade från ekipage tlll ekipage, så om inte reglerna ändrats så är det fritt fram med att välja det man gillar bäst.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ellen89
2015-07-09 06:05
#2

Okej tak! 🙂

Jetaime
2015-07-09 20:07
#3

Jag har inget höger eller vänsterkommando som jag säger, bara visar (kan ju hjälpa till inland med att säga 'ut' tex, samtidigt som jag pekat på det hållet hon ska gå ut).

Emo
2015-07-10 05:58
#4

#3 Hur gör du när hunden är flera meter framför dig med ögonen riktade från dig?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ellen89
2015-07-10 06:17
#5

#3 Undrar det lite ocksa?

Jetaime
2015-07-10 10:06
#6

Med tanke på att jag själv inte kan höger och vänster under press så tror jag inte att ett h/v-kommando hade funkat för vår del, som det ser ut just nu iaf. Men jag förbereder henne alltid innan på vad som ska hända/vilket håll vi ska på. Och springer såklart själv också på banan :) Har jag däremot inte visat antydan till var vi ska och hon är framför mig så blir det lätt fel. Kroppsspråket är viktigare för mig/zuki än det jag säger, kan man nog säga? Sen finns det inget som säger att vi inte kan lägga in det senare, om vi skulle vilja. Just nu finns det inget behov av det iaf :)

Annons:
drika
2015-07-11 14:33
#7

Tycker det är viktigt, specielt för att dem ska veta skillnaden på balansen och vippen:)

Hälsningar

Fredrika

[Neoverona]
2015-07-11 21:24
#8

Han går inte på kommandon så behöver visa med kroppen. Vilket är en aning svårt, inte alltid man tänker till. Men man måste planera banan i förväg, hur man ska vända kroppen osv när man ska göra det för att inte svänga för tidigt/sent. Men har självklart kommandon, har inte lärt in höger/vänster när han hoppar vilket håll han ska svänga ännu. Men det kommer väl. Annars använder jag ut, runt, fram väldigt ofta.

Upp till toppen
Annons: