Annons:
Etikettträning
Läst 1256 ggr
[.Victoria.]
2015-07-11 11:40

hur lärde ni in "fram"

Hur lärde ni in hunden att springa fram självmant på en raksträcka, om man som förare ligger bakom alltså så man slipper springa bredvid varje hinder. De flesta använder ju sig av ordet "fram" men är nyfiken hur ni tränade in det, har precis kommit till det steget i inlärningen att hon behöver lära sig detta.

Annons:
Jetaime
2015-07-11 12:32
#1

Externbelöning! Du kan tex lägga en skål med godis eller en leksak på andra sidan ett vanligt hopphinder till att börja med (ta gärna hjälp av någon i början som kan ta bort skålen/leksaken om hunden springer runtom) och då kan du börjar skicka 'fram'. Och utöka med fler hinder när hunden fattar vad dwt är den ska göra :)

drika
2015-07-11 14:31
#2

En skål med godisbit bakom hindret tex och tecken och kommando fram, gick bra:)

Hälsningar

Fredrika

[Neoverona]
2015-07-11 21:27
#3

2-3 hinder i rak linje, springer lite i början säger kör (start ord) och vid andra hindret kastar jag leksak och säger fram igen.

[.Victoria.]
2015-07-11 21:33
#4

Tack för tipsen! :)

Sugar Mist
2015-07-12 15:13
#5

:)

-

Kitten86
2015-07-23 20:35
#6

Tränade "fram" genom s.k bakåtkedja och belöning (alltid) efter sista hindret 🙂

Satte ut typ 3-4 hinder med relativt mycket avstånd mellan varje hinder. Satte honom ganska nära sista hindret (och hade belöning på andra sidan hindret), skickade sen honom över med ett "fram hopp". Satte honom sen längre ifrån sista hindret och skickade med ett "fram hopp".  Därefter satte jag honom ganska nära näst sista hindret och skickade honom över båda hindren med "fram hopp", fortfarande med belöning efter sista hindret. Sen fortsatte jag att backa på så vis, steg för steg. Blir hunden lite osäker så backa ett steg tillbaka och fortsätta träna dig "bakåt" därifrån tills hunden blir trygg med vad som förväntas av den och att den förstår kommandot "fram hopp/fram". Allt eftersom min hund blev tryggare/ duktigare så ändrades kommandot från "fram hopp" till endast "fram". Jag valde att börja med kommandot "fram hopp" eftersom min hund kunde "hopp" och då kopplades ordet "fram" till "hopp" vilket de kan. Allt eftersom så behövs sen som sagt inte ordet "hopp" utan det räcker med "fram".

Lite virrigt skrivet kanske men hoppas du förstår 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Upp till toppen
Annons: