Annons:
Etikettallmänt
Läst 1004 ggr
triollo
2015-07-18 00:22

Nybörjarhandler och liten valp

Hej!

Jag har fått upp intresset och vill börja med agility kommer få hem min valp i Augusti nångång.  Har anmält till valpkurs och planerar mycket miljöträning och vardagsträning men jag vill ju även lägga en god grund för agilityn!

Men hur gör man det på bästa sätt utan att råka lära in felaktigheter?

Försöker läsa på och det är ju massa termer jag inte ens förstår.

Kan ni inte vara gulliga och dela med er av era bästa tips för valpen och fallgropar man ska undvika att trilla i? :)

(Är mycket medveten om att de inte får hoppa som små, och jag ska såklart gå agility-kurs med henne när hon har åldern inne! :))

Annons:
Sugar Mist
2015-07-18 00:26
#1

Tunnellekar är jätteroligt med små valpar!

-

Frida B
2015-07-20 00:21
#2

Aldrig vara negativ på plan! Agility=alltid roligt, positivt och bara helt toppen ur hundens ögon. Börja redan efter första sprutan (vaccin) att bara gå till en agilityplan med lite hinder och bara lek, släpp lös om möjligt och utforska. Inga som helst krav utan bara allt på valpens villkor!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

triollo
2015-07-25 17:48
#3

Vilka bra tips! :)

poodlelicious
2015-07-28 19:16
#4

Det här vill jag också ha tips om! Finns det övningar man kan börja med? Typ kontaktövningar?

Monstertassar
2015-07-28 21:00
#5

Öva på att ta det lugnt när andra kör agility! :) det kan man få problem med sen när hunden blivit så taggad agilityn ;) Sen när man står där med en galen hund på tävlingsplanen innan man ska starta är inte så roligt som inte kan fokusera… 
Så ja att köra lite kontaktövningar när andra kör kan vara nyttigt för de flesta hundarna, men väldigt svårt för visa. 

Sen hitta den optimala belöningen för att hunden ska springa som galen! Håll dig inte bara till en belöning som t.ex godis ur handen. Utan introducera redan nu en skål med godis i för att träna framåt. Ta fram föremålsintresset och lek massvis med leksaker!

Upp till toppen
Annons: