Annons:
Etikettträning
Läst 962 ggr
Frida B
2015-07-24 11:52

Slalomtips!

Har länge haft problem med slalom och vet många som har det, och hade det funnits en sådan här tråd när jag var helt grön hade jag blivit jätteglad!

Tänkte att vi kan bomba tråden  med olika småtips, typ "tänk på att…" :)

Gällande slalom då! Vad har ni för tips? :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Sugar Mist
2015-07-24 12:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Belöningsplacering!!

Jätteviktigt, fått påpeka det till en och annan träningskompis om att placera belöningen där nästa slalomport hade varit, för att hunden ska få sug åt det hållet, och för att minska risken att hunden hoppar ur slalomet. 

Om hunden är den blå pricken så går den in i slalomet och kommer ut på motsatt sida i slutet, men istället för att belöna där så belönar man vid det röda krysset 🙂

Annat att tänka på är att köra slalomet från alla håll och vinklar och sidor, för att få ett självständigt slalom :)

-

Jetaime
2015-07-24 14:16
#2

Vad jag reflekterat över framförallt när det gäller just slalom, är att folk ofta pratar om att det finns en 'rätt' och en 'fel' sida, dvs ägarens placering vid slalomen. Så ska man absolut inte tänka, framförallt inte om man vill tävla och bara kan placera sig själv på hundens 'rätta' sida men måste göra tokiga byten i banan för att föraren ska hamna på 'rätt' sida. Så, slutsatsen, jätteviktigt att träna slalomen från olika håll och placeringar! Väldigt gärna externbelöning, så hunden blir lite mer självständig. Och att inte ha bråttom! Låta slalomen ta tid innan man pushar hunden för hårt :)

[Agilitypuffen]
2015-07-31 00:51
#3

Jag lär med en variation av 2x2 metoden. Tycker den är bra eftersom hunden lär sig att själv söka efter hindret istället för att man ska visa varje pinne.

[Agilitypuffen]
2015-07-31 00:51
#4
Mutal
2015-07-31 22:26
#5

Följer detta! Jättebra tips :D

Upp till toppen
Annons: