Annons:
Etikettinlärning
Läst 1452 ggr
Kessi
2015-08-07 23:54

Olika kommandon?

Hej!

Tänkte bara höra lite snabbt, tycker ni det är viktigt att ha olika kommandon för till exempel däck/hopphinder/mur, gunga/A/balans och säcken/tunnel?

Och tycker ni det är nödvändigt att lära in höger/vänster om hunden ligger före eller liknande?

Förstår att det är individuellt, men speciellt höger/vänster skadar väl inte att ha med sig på plan?

Annons:
molam
2015-08-08 00:32
#1

Höger/vänster har vi med från Vallningen så det har blivit naturligt att använde det på plan! ^^

Jag tycker olika kommandon är Viktigt då min hund lyder mig blint på plan Jag kan sätta in ett hopp hinder och resterande är tunnel, vippen, slalom, well you name it! men säger jag HOPP, HOPP, HOPP, HOPP så rundar hon det där hoppet och tar hela hoppet 4 gånger och skiter i tex, täcket, lånhindret eller nått annatt

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Bello_O
2015-08-08 12:04
#2

Beror väl på om hunden lyssnar på dig eller lyder mest efter vad du visar med kroppen. Vi har samma för båda tunnlarna, hopp för alla hopphinder men olika på balanshinderna. Annars skulle nog min hund lätt förväxla vippen med bommen och det skulle gå helt åt skogen.😃

Höger/vänster har vi inte lärt in (än iallafall) eftersom vovven har en tendens att alltid hålla sig så nära att jag måste gå ganska nära hinder för att hon ska fatta att hon ska hoppa (t.ex) ens. Det kanske kommer.

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Jetaime
2015-08-08 14:46
#3

Jag säger hopp till hopphinder, muren, långlopp. Annars har alla andra egna kommandon, men jag kan ibland säga fel och visa rätt och då går hon framförallt på mitt kroppsspråk. Har inget höger eller vänster på banan utan använder mig som sagt mest av kroppsspråket och visar på så vis hur vi ska gå vidare på banan i förväg. Är där en bra linje och jag skickar henne eller det finns en logisk/möjligt väg så använder jag 'fram'.

Lojs
2015-08-16 19:25
#4

Jag använder bara olika kommandon när jag känner att jag måste *varna" hunden för vilket hinder det är (som #2 säger, för att göra skillnad på balans och gunga till exempel), annars använder jag mest riktningskommandon, det är extremt få hundar som lyssnar på hindernamnet över hur föraren visar hunden fysiskt eller vad hunden vill ta. Till exempel om hunden älskar tunnlar och det står ett hopp bredvid en tunnelingång, då hjälper det inte att man säger *hopp* (om inte hunden är extremt vältränad), om man däremot visar väldigt tydligt fysiskt eller har väl intränade muntliga riktningskommandon så brukar det fungera bättre (men inte ens väl intränade riktningskommandon brukar hjälpa om man tydligt med kroppen visar hunden mot fel hinder).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: