Annons:
Etikettinlärning
Läst 2842 ggr
Bekka-AR
8/11/15, 5:45 AM

Lite hjälp med 2x2 metoden slalom.

Hej! jag har börjat med 2x2 metoden mitt problem är att jag inte kan använda en leksak då min hund endast fokuserar på den. Han kan gå igenom 2 pinnar oj jag pekar på alla håll men sedan när vi ska ha två till inväntar han att jag ytligare ska peka på dessa innan han går igenom. Några tips? Har provat att springa bevid men är som att när jag har fler pinnar missar han de två fösta ens finns?

Annons:
Joyous
8/11/15, 12:31 PM
#1

Jag tycker att det låter svårt med 2x2 utan leksak eftersom vi ska skapa drag framåt vilket blir svårt om belöningen alltid kommer från dig? Här är en kort video från instagram när Humla kör med fyra pinnar och leksaksbelöningen är ju det som skapar självständighet och sug framåt. https://instagram.com/p/29v7oWr-In/ Hon är också väldigt fokuserad på leksaken men hon vet att hon måste komma på vad hon ska göra innan hon får den. På vilket sätt sätt ställer leksaken till det för er? Vill han inte lämna tillbaks den? Vägrar han lämna din sida så länge han ser att du har en leksak?

Bekka-AR
8/11/15, 4:23 PM
#2

Han vill bara springa runt med den… släpper inte utan typ lek retas.. så ser han inte pinnarna Asså han kollar bara på leksaken?

Bekka-AR
8/11/15, 4:29 PM
#3

Kastade du leksaken innan din hund sprang igenom för att komma igång eller vänta du på att hunden ska få igenom sj? Leksak som belöning? :)

Joyous
8/12/15, 2:02 AM
#4

Jag klickade in de två första pinnarna med godis som belöning men sen gick jag över till leksak för att få självständighet och fart! Hon har fått komma på helt själv hur hon ska göra. I början fick jag vänta ut henne men så fort hon förstod att hon skulle ta båda portarna så var det inga problem! Jag har kört med kastad leksak eftersom hon inte är 100% med liggande leksak, der händer att hon fuskar. Humla har hela sitt korta liv varit väldigt mycket för att leka själv. Det jag gjorde var att ta en paus i all träning, tog med mig hennes favoritleksaker ut och sen lekte vi! När hon kom tillbaks med en leksak så sa jag tack och slängde iväg en annan leksak. Vi körde några lekpass om dagen, helt kravlöst. Ibland bytte jag in leksakerna med en näve godis men för det mesta bytte jag leksak mot leksak. Visade inget intresse för henne när hon hade sin leksak för sig själv men så fort hon kom in kampade vi och busade. Tror vi körde i två veckor ungefär innan vi började blanda in träning i leken.

gizmozorro
8/12/15, 7:10 AM
#5

Jag lärde min äldsta hund slalom med hjälp av 2x2-metoden. Började också med att klicka för två pinnar (ge godis på andra sidan pinnarna). . Bytte till leksak ganska så fort och då kastad leksak. Har aldrig pekat på pinnarna utan han har själv fått tänka.

Med hund nr 2 började jag likadant men hon är inte så förtjust i leksak så trots flera månaders (kändes det som) tränade förstod hon inte. Gick över till att använda bågar och då var det precis som det gick upp ett ljus - är det såhär jag ska göra matte :)

Hund nr 3 har lärt sig med allé + bågar och skulle jag lära en fjärde hund skulle jag använda mig att det igen.

Har du testat med MM? Kan vara värt ett försök. Han själv inte använt den i slalomträning med när man tränar t ex framåtsändande är den perfekt.

Susanna

Bekka-AR
8/12/15, 1:06 PM
#6

Provade igen med leksak och att invänta att han sj går igenom två pinnar men han blir lätt ofokuserad och gör annat istället. Är ju en alaskan malamute så inte direkt en agility hund. Alla andra hinder gör han bra med fokus och gör sj nu när han vet hur han ska göra. Funderar på att bara köra pek metod och sedan kommer han underfund med vad som ger belöning? Vad tror ni?

Annons:
Joyous
8/12/15, 1:09 PM
#7

Jag tycker att det är ett bra tips att kolla på en annan typ av slalominlärning som kanske passar er bättre? :) Oavsett vad så är det helt klart värt att få ordning på leken, lekbelöning är ovärderlig!

Joyous
8/12/15, 1:12 PM
#8

Gör det som känns bäst! Jag körde pekmetoden med min första agilityhund och även om jag känner att det var en omväg där det tog tid att arbeta bort alla hjälper så fick han faktiskt ett riktigt bra slalom tillslut. :)

Bekka-AR
8/12/15, 1:27 PM
#9

#8 hur fick du sedan hunden att sj köra slalomen utan att peka alla ingångar? Min kan då om jag visar ingång och andra pinnen sen går han sj. Kör 6 pinnar då. Så känns som att han förstår det bättre. Jo lät som en bra idé med leksak som belöning säger ju Tack när han kommer men han älskar att man jagar honom när han leker så han blir lite av med suget när jag bara tar den . Kanske går över?

Joyous
8/13/15, 9:35 PM
#10

Nu var det väl snart 15 år sedan jag lärde in slalom på det sättet men om jag inte minns fel så pekade jag nog bara mindre och mindre, alltså jag gjorde rörelserna mindre tydligt och lät honom tänka mer själv. Tränar man slalom på det här sättet så handlar det väl mycket om att "hjärntvätta" hunden, alltså man tränar och tränar och tränar, tills rörelserna och situationen blir så invand att hunden börjar göra det av sig själv! Försök att träna ofta men kanske inte så länge om din hund har lätt för att tröttna. När han väl fixade att ta slalomet utan min hjälp så började jag belöna med godisskål eller leksak på slutet för att få mer sug framåt.

[Agilitypuffen]
9/3/15, 11:25 PM
#11

Kör med godis. Du kommer få peka på andra pinnarna också, när hunden sen fattar vad den ska göra väntar du på rätt beteende och belönar. Så har jag gjort och min hund tar slalomen självdtändigt…

Ellen89
9/22/15, 8:21 AM
#12

Jag har ocksa haft problem med slalom, startade med godis sen korde med leksak men gick sen over till godis igen for att det verkade funka battre.

Upp till toppen
Annons: