Annons:
Etikettträning
Läst 1796 ggr
Bekka-AR
2015-08-20 22:24

Stort intresse för andra hundar

Hej! Jag har nyligen börjar träna min alaskan malamute och han är riktigt duktig . Lär sig väldigt fort och visar verkligen stort intresse dör sporten! Idag började vi nybörjar kurs bara för att Riley har stort intresse av andra hundar och då svårt att fokusera på det vi gör. Efter en stund kan han ha fokus men sen kommer det tillbaka. Nu är han precis 1 år och vet att det är vanligt att andra hundar är intressanta. När han var liten hade vi jätte lätt att passera andra men sen han börja på dagis så är det väldigt spännande. Vill väl mest fråga om någon annan här känner igen sig? Har haft problem med att hunden är mer fokuserad på andra hundar. Hur kom ni förbi detta och blir det verklige bättre med tiden? Kurs ledaren säger att det alltid är lite så i början och de kommer vänja sig vid varandra. Men vill ju kunna tävla med han i framtiden och det går ju inte om han inte kan va lös utan att hälsa på allt å alla….

Annons:
Sugar Mist
2015-08-20 23:46
#1

Han är unghund, av en självständig ras dessutom. Det passerar, men du måste arbeta med det och som ledaren säger så är det alltid så i början.

-

Frida B
2015-08-21 00:45
#2

Oj. Du skulle sett Nimbus (min tävlingshund) på nybörjarkursen vi gick haha. Kul för honom… Inte för mig. Speciellt inte när det regnade ute, alltså det gick bara inte. Han skulle göra allt annat förutom det han var där för att göra. Han kissade i tunneln, var påväg att skita inomhus (så blir det när man vägrar att bajsa när matte vill…….), men framför allt leka med hundarna. Speciellt dom som var lite hundilskna, man måste ju visa sig snäll tydligen. 

Idag 3 år gammal (då ca 1 år) åker vi på tävlingar utan problem, tränar med andra hundar och samtidigt som andra hundar och fokuset på mig. Han kan ligga lös och kolla på när andra hundar tränar. 

Misstänker att det kommer bli som för dig. Vet inte hur det är egentligen men har för mig att malamute mognar sent..?  Håll ut. Det blir bättre, bara jobba med belöning och positiv förstärkning (så mycket som möjligt) så är det nog inga problem i framtiden :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Bekka-AR
2015-08-21 09:35
#3

Åh vad skönt att höra! Vill ju så gärna att han en dag ska kunna tävla! Han verkligen gillar agility med men som sagt känns det idag som omöjligt å ha han lös utan att springa iväg till de andra. Men Frida B kände du att han blev något bättre för varje träning pass med kursen? Eller hur lång tid tog det innan ni såg förbättring. Sugar mist vet att han är av en självständig ras å lite därför jag blir nervös om han kommer kunna lära sig fokusera på det jag vill. ..

Frida B
2015-08-21 11:55
#4

#3 Nej verkligen inte haha. Beroende på vad han var på för humör och vad det var för väder ute, så var det väldigt upp och ner. Han mognade nu i våras, helt plötsligt släppte det. Innan kunde jag inte ha honom lös, då han tyckte att det var skitkul att få valpryck så fort kopplet åkte av. När han var runt året skrek han så fort han såg en hund. Men nu kan jag ha honom lös där det kan komma människor utan att oroa mig, har till och med kunnat avbryta flera har och fågeljakter genom att bara ropa på honom. Senast vi såg en hund stannade han bara och tittade, och fortsatte gå när jag bad honom att fortsätta.

Vill tillägga att Nimbus är Tibetansk Terrier/Svensk Lapphund.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Bekka-AR
2015-08-21 12:59
#5

Men man skäms ju lite när de hade skrivit att hunden ska kunna vara lös runt andra hundar å gå nybörjar kursen. Men alla hundarna värkar ha det jobbigt fast på olika sätt.

Frida B
2015-08-21 13:27
#6

#5 klart att man skäms lite men sålänge kursen inte blir en allmänlydnadskurs utan ni kan träna på hinder osv så tycker inte jag det är några problem. Det händer, vi håller djur, inte robotar. Brukar jag säga när jag håller mina kurser :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Bekka-AR
2015-08-21 19:11
#7

Jo det är ju sant. Men kände lite att det var ett stort krav att hundarna ska va lösa på nybörjar nivå? Menar vissa hundar har aldrig håll på med hindrena å då är det klart att de andra hundarna är mer intressanta eller? Då går det ju inte å ha lös. Nu kan han faktiskt ganska mkt för å va nybörjare så blir iaf lättare å fokusera eftersom han vet vad han ska göra. :)

Frida B
2015-08-21 19:23
#8

På mina kurser har jag aldrig det kravet, för enligt mig är det orimligt. Vissa börjar med sina hundar som 1-åringar, och vem förväntar sig att en 1-årig unghund ska kunna ha sån självkontroll att den inte ska springa fram till kompisar? :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Bekka-AR
2015-08-21 19:28
#9

Jo var lite det jag tyckte med. De lugnare var ju så klart äldre å mindre hundar så var väl mer osäkra runt min stora pojke.

Joyous
2015-08-22 05:55
#10

Många väljer nog att sätta det kravet för att kursdeltagarna ska tänka efter lite innan de anmäler sig. Blir ju fullständigt kaos om alla hundar sticker och vägrar lyssna, inte mycket till kurs. Sen är det väl alltid en risk med hundar i den åldern då de kan börja uppvisa en irritation mot andra hundar som de aldrig har visat tidigare och din hund är stor och kan lätt skada en mindre, trots att han inte vill något illa. Men jag tror ingen förväntar sig en perfekt lydnad! Haha, minns allt för väl när jag gick nybörjarkurs med min unga terrier (15 år sedan nu) och han bet tag i svansen på en stackars långhårig hund och hängde kvar. Då kändes våran karriär inom agility långt borta! Det blev dock en väldigt lång och rolig tävlingskarriär för den herren! Om jag vore dig skulle jag se till att ta vara på tiden på kursen och ha roligt! Bry dig inte om ifall han inte utför grejerna perfekt, se till att han är hos dig och har roligt. Ta en paus om du märker att det blir mycket för honom. Sen kan ni åka upp till klubben mellan kurstillfällena och hinderträna. Det är en väldigt krävande situation han hamnat i, nöj dig med att han håller fokus på dig! :)

Bekka-AR
2015-08-22 11:06
#11

#10 Jo precis jag går mest för att vänja han vid andra hundar inte för å träna hindren det gör vi själva. Blev bara lite orolig om han någonsin kommer kunna tävla. Menar har är ju egentligen inte en rad man brukar använda inom det men du ska se glädjen han verkar gilla sporten. Sen när vintern kommer ska han så klart få göra det han är avlad för. Han älskar snö å drag. :) Tack för alla tips känns så mycket bättre när man får höra att andra hundar som idag är på tävling också haft jobbigt. :)

Upp till toppen
Annons: