Annons:
Etikettträning
Läst 935 ggr
Leviosa
8/28/15, 9:10 AM

Leksak som belöning

Hallå! Min tik vill inte leka riktigt. Ibland får jag igång leksuget och hon kampar duktigt en liten stund, men sedan blir det mindre och mindre och till slut bryr hon sig inte det minsta.. Har vi några tips eller övningar som kan få igång leken? Kampleksak i fårskinn beställs idag, samt att jag har en egengjord fleecefläta som jag har  högt upp och skryter om framför henne ibland, men det fungerar sådär :)

Fick tipset att få den att lukta "annan hund", men har ju inte riktigt en annan hund att ge den till :)

Tips? Idéer?

Annons:
slarvigt
8/28/15, 4:10 PM
#1

Hur gör du när du leker? Tycker du att det är kul? Eva Bodfäldt brukar tipsa om att man själv måste vara inne i leken och variera den för att hunden ska uppskatta det. Ett tips hon har då är att du berättar sagan Bockarna Bruse samtidigt (haha). Då får du in ett varierat tempo, varierad röststyrka och mer lekfullhet ifall du går in i det, menar hon. Andra tips jag fått på en lekkurs är att hålla leksaken i famnen och försöka gömma den för hunden, sticka ner den i hundens nivå och sedan snabbt upp igen, sticka ner den och springa iväg ("haha, du är för långsam!"). Framför allt att absolut inte försöka tvinga in den i munnen på hunden(som vi gärna gör), utan snarare tvärtom. Ett annat tips kan vara att ladda kampleken med skojiga grejer hunden gillar. Om din hund mer gillar att tex springa efter bollar så kanske den måste kampa en stund först för att du ska kasta bollen? När hunden lutar sig bakåt bara lite i kampleken så kastar du och ökar sedan svårigheten när hunden fattat. På så vis för du över glädjen i apporteringen till kampen. Om hunden inte gillar bollar heller kanske den gillar godis eller något annat du brukar använda som belöning. Och, avsluta alltid när hunden är engagerad och leker fint, inte när den redan tröttnat.

Mutal
8/29/15, 8:40 AM
#2

Håhå! Perfekt situation att se om mina kunskaper om belöningar (som jag fick igår xD) funkar här!
Nu ska vi se här! (och jag quotar från mitt word dokument här)

"Belöning kan också vara…

Något hunden tycker om. Få bära saker, hoppa, simma, få gå fram till störningen.

Den svårbelönade hunden kan man få igång genom kort intensiv lek.
Börja med korta lekpass.
Spring förbi med leksaken och belöna om hunden tar den. Sluta innan hunden tröttnar.
Tryck aldrig upp en leksak i ansiktet på hunden!

En hund som är engagerad i lek är lättare att få engagerad i träningen.

Ta ifrån leksaken                        lättbelönad – lugnt och stilla
                                                          svårbelönad – Ryck gärna bort leksaken (utan att skada hunden)

Lek
Svårbelönad – hunden får hoppa efter leksaken

Lättbelönad – styr upp belöningarna, hunden får aldrig stjäla leksaken. Göm hunden. När hunden slutar kommer leksaken fram och kommando varsågod.

För släppande – håll i halsbandet, nära, ge efter i leksaken. Vänta ut hunden, vid släppande, ge varsågod direkt. Växla mellan ny lek och godisbelöning. Lägg in loss när hunden lärt sig släppa."

Man kunde även tävla om leksaken, typ kasta iväg den, hålla i halsbandet och sedan racea båda två mot den när du släpper halsbandet :) 

Nu vet jag inte om det hjälper men det var ungefär vad vi fick lära oss igår om leksaker ^^

Mutal
8/29/15, 8:41 AM
#3

Så nästan exakt vad  #1 sa ^^

Leviosa
9/8/15, 8:07 AM
#4

Tack för hjälpen! beställde en fårskinnsleksak som jag fick hem nu för ett tag sen. Jag lät henne sniffa lite på den och la den sedan preciiis utom räckhåll för henne, så nu när jag tar fram den är hon oftast på att kampa direkt! Men jag ska faktiskt testa era tips också med att springa iväg osv. Bocken bruse-grejen lär ju helt galen haha! :D Jag lär ju hamna på psyket efter det här! 😉

Mutal
9/8/15, 8:38 AM
#5

Haha lycka till iallafall, det är inte lätt ;)

slarvigt
9/8/15, 9:06 AM
#6

#4 Haha jaa, bäst att testa den ensam hemma i sådana fall :P Det har kommit ut ett helt avsnitt av hundpodcasten som handlar om lek med hund - det kannor vara värt att lyssna på tänker jag :)

Annons:
Leviosa
9/8/15, 4:50 PM
#7

#6 åh! vad är det för podcast?! nu har jag missat något här känner jag, hur hittar jag den? :)

slarvigt
9/9/15, 2:25 PM
#8

#7 Hundpodcasten - Vår bästa vän. Jag lyssnar genom appen Podcaster, men den sänds delvis i Sveriges radio så den går nog att hitta genom deras hemsida också :)

frost_schäfer
9/13/15, 7:00 PM
#9

Man kan köpa leksaker som det är ett hål i som man kan stoppa in typ köttbullar eller något annat  som hunden gillar och så kan man först vissa att det är godis i.Sen kastar man den en liten bit.Lycka till med att få henne att leka.🙂

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Upp till toppen
Annons: