Annons:
Etikettträning
Läst 1302 ggr
Bekka-AR
8/30/15, 12:13 AM

kontaktfält

Hur lärde ni in kontaktfälten? Läste hur en bok om att klicka in hunden att krafsa på ett lock och sedan ha detta på kontaktfälten. Min hund kan nu locket men har så bråttom ner för hindren att han springer förbi och sedan vänder sig om å krafsar haha. Några tips? Min lärare sa att man kan lära större hundar lägga nosen i marken vid slutet, funderar på om det kan ca något. Skulle ni lära in det på samma sätt med ett lock (annat i så fall så han Inte krafsar) eller hur skulle ni göra? :)

Annons:
Frida B
8/30/15, 12:18 AM
#1

Jag bara lärda honom hur hindrena fungerar, och sen saktat ner honom slutet. Trampa på fälten-belöning. Ingen touch-ingen belöning. Funkar för Nimbus :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jetaime
8/30/15, 8:33 AM
#2

Jag hade en skål med godis på precis efter nedfarter på Aet och bommen i början för att hon skulle stanna till där, och då berömma henne, samtidigt som hon fick belöningen. Sen när jag tog bort skålen hade jag henne mer samlad att sakta in eftersom hon visste att det kom till att hända nått på slutet. Sen lärde jag in att 'ner' betyder att springa ner och stanna,vänta på ok.

Bekka-AR
8/30/15, 11:53 PM
#3

#2 på ner sa du komando för vid nergången då eller hur lärde du hunden att stanna till du ger signal? :)

Jetaime
8/31/15, 8:58 AM
#4

#3 Ja.. Vid nedgång säger jag ner (eller snarare ner,ner,ner). Ibörjan använde jag 'stanna' men då fick jag en väldigt långsam hund som saktade in långt innan och inte alls tog i… Så det var därför jag valde att byta ut ordet mot något nytt istället och lära in vad det betyder. :)

[Agilitypuffen]
8/31/15, 7:29 PM
#5

Jag tycker inte metoden där man ska be hunden markera kontaktfälten eller sakta ner är bra, av den enkla anledningen att hunden tappar fart och man får en sämre tid. Jag lär in med hjälp av att rama in kontaktfältet med koner eller slalompinnar, sedan tar man efter hand bort konerna/pinnarna och belönar hunden med ex manners minder om den gör rätt. Vi har inte tävlat ännu men min hund är nu 13 månader och det har fungerat väldigt bra att göra på det här sättet.

Frida B
8/31/15, 10:10 PM
#6

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Bekka-AR
9/1/15, 9:44 PM
#7

Vad har ni för rader? Små? Någon med stor hund som körtrunnug contacs? Läraren på kursen sa att det är lätt att stora hundar tillslut hoppar över kontaktfälten när de får fart och därför brukar man antingen ha nos på marken eller tass på sista fältet. Eller säger nu? :)

[Agilitypuffen]
9/1/15, 11:11 PM
#8

#7 Jag har inte stor hund, men om hunden hoppar över kontaktfältet får man träna på det och bara belöna när den inte hoppar.  Men självklart är det lättare med liten hund, däremot vinner man mycket på att träna in running contacts I längden även om det är lite jobb

gizmozorro
9/2/15, 9:21 AM
#9

Kontaktfältet på A-et lärde jag in med hjälp av bumps.

Kontaktfältet på balansen med hjälp av target, lock. Körde rc från början med min yngsta men tyvärr fick jag inte alls till den träningen.

Enl Sylvia Trkman så är det inte alls svårare med rc på stora hundar, snarare lättare. En liten hund kommer att träffa kontaktfältet många gånger bara av att de råkar komma rätt och förstår då inte riktigt varför. En stor hund däremot måste tänka till redan från början eftersom den inte kommer att träffa där naturligt.

Susanna

Jetaime
9/2/15, 4:48 PM
#10

Jag tänkte köra in running på min hund tidiga, men även om vi gick långsamt framåt och hon tog.kontakfälten nästan alla gånger så fuskade hon mer och mer. Tillslut hoppade hon. Och jag tyckte inte alls det fungerade för oss. Det viktigaste är nog att skapa sig en egen bild av hur man vill att det ska se ut :)

Upp till toppen
Annons: