Annons:
Etiketttävling
Läst 911 ggr
Mutal
2015-09-25 21:02

Nervös

Nu börjar det närma sig!

Den 3/10 är vår första (in)officiella tävling! (Det är våran tävlingsdebut men den är inoff.)
Och jag börjar bli nervös!

Vi har inte kunnat träna så mycket nu eftersom jag har haft praktik och ska ha det en vecka till ~_~
Men jag tänker att det kanske blir lite bättre med motivationen sen när vi ska köra?
 Om vi tränar lydnad och rallylydnad (vilket är typ det jag orkar efter praktiken) så får man ju upp kontakten tänker jag.  Och sen nästa vecka (nu hoppas jag min dagisansvarige sätter upp ALLA hinder på agilityplanen igen) så kan man träna lite försiktigt, mycket positiva minnesbilder och så? Bara för att påminna henne om vad det är som gäller tänker jag.

Det jag är mest nervös för är väl att Lily inte alltid lyssnar på inkallning och på Finspångs brukshundklubb har dom inga staket någonstans så ingen inhägnad eller nånting TT^TT *
På Norrköping vet jag att dom har stängslat runt agilityfältet iallafall. 

*Min största rädsla är att hon springer ifrån mig och inte vill komma tillbaka. 

Några tips för att lugna nerverna? :)

Annons:
Frida B
2015-09-26 10:00
#1

Haha för att lugna nerverna har jag inte, möjligtvis att det kan inte gå sämre än min första tävling. Nimbus första inoff tävling gick ju sådär… Han sprang av banan och bajsade.

Det gör inget om det går åt skogen, bara ni har kul. Lägg ribban långt ner, ha inga som helst förväntningar på henne.

Länkar till en video på Nimbus två första off tävlingar. Första loppet hade jag förväntningar på honom. Andra hade jag inga som helst förväntningar av honom, däremot av mig. Att jag skulle klara av att lotsa oss igenom banan, och gå av med glädje.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mutal
2015-09-26 14:23
#2

Nämen gud den skammen om Lily skulle göra det! :o

(Jag är väldigt socially awkward och egentligen borde jag inte tävla alls för jag blir så nervös och spänd men som tur är fattar inte Lily det xD)

Men tack för tipset! Inga höga förväntningar! Klara banan tillsammans, det är ett bra mål eller hur? :D 
Ha roligt och klara banan till vår förmåga! Fel är okej! 

Asså gud vad nervigt >___< 

Nämen gud vad gör domaren? Vad betyder dennes tecken i hoppklassen? I början precis?

Hur vet jag om man blir diskad? Ska jag fortsätta köra oavsett vad som händer? Vad händer om hon tar fel håll eller inte gör något? 

Förlåt att jag frågar så mycket TT^TT

Frida B
2015-09-28 00:08
#3

#2 enligt en psykolog har jag social fobi, men jag klarade det… Alltså man ska bara försöka skratta åt det och gå vidare, aldrig bli arg eller besviken på hunden! Domarna skrattade och sa "han hade kul i alla fall, det är ju huvudsaken!". Agility är inte blodigt allvar :) Hon visar att jag kan starta :) Alltså jag har koll på agilityregler, så jag vet när jag blir diskad eller inte på så sätt. Blir du diskad så fortsätt bara. Det finns en maxtid, men domarna ropar ut om du överskridit den :) Tar hon fel håll på ett hinder blir ni diskade. Får hon 3 hinderfel blir ni diskade. Då är det bara att fortsätta att ha kul, och låtsas att ni fortfarande är med i matchen. För de som får blickar, är dom som har sura miner. Inte dom som blir diskade. Exempelvis, i videons första lopp blir nimbus helt åt skogen och far all världens väg. Inga sura miner, bara glada skratt och leenden. Andra loppet gick så mycket, och trots att vi diskade oss även där apploderade domaren som sett vårt första lopp :D Bara kul att du frågar!! :D Slutsats: precis som du säger, bara ut där och ha kul! Fel händer, och inget att bli ledsen eller besviken över :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: