Annons:
Etiketthälsa
Läst 1240 ggr
Heddanpeddan
11/3/15, 8:39 PM

Träna er själva inför agility

Hur tränar ni er egen fysik för att hålla igång till agilityn? Och hur gör ni nu när det är höst-/vintervila?

Jag slet av mig lårmuskeln på den allra första inomhusträningen, kalaskul. Tränar ganska mycket i allmänt, men har missat helt att stabilisera musklerna kring knäna som ju är sjukt utsatta när man springer agility.

Staffeliv och hundträning
Hundträning

Annons:
Frida B
11/3/15, 10:57 PM
#1

Jag är hemskt dålig på att träna faktiskt. Det enda jag gör är att gå, långa sträckor i blandad terräng, vilket tydligen måste vara bra för har aldrig skadat mig förutom inflammationen i foten jag fick pga dåliga skor jag gick i en vecka… Haha!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lojs
11/5/15, 6:30 PM
#2

Jag har alltid varit extremt dålig på att träna mig själv tyvärr. Hade jag orkat så hade jag försökt mig på fotboll faktiskt, de har mängder med bra övningar för att ta små snabba steg i olika riktningar, samt att det tränar upp grym reaktionsförmåga (en del i svenska agilityeliten har fotbollsbakgrund).

När jag var väldigt agilityaktiv så var agilityn det enda som tränade upp mig, funkade helt ok på "hobbynivå", och jag skadade mig aldrig.
Det hjälper ju att man är noga med att värma upp hundarna, jag värmer ju upp mig själv samtidigt. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Heddanpeddan
11/11/15, 3:30 PM
#3

Jag är gammal fotbollsspelare, så därför min muskel brast när jag började satsa hårt på agilityn. Men håller helt med #2, det är otroligt bra träning och väldigt likt. När jag tränar (när jag var hel dvs) så tränade jag mycket intervaller och mellan koner, mycket lik den fotbollsträning jag gjort. 
Kan även rekommendera löpstege som ger väldigt bra koordination och fart. 

Men hur kommer det sig att så få inom agilitysporten tränar sig själva utan istället bara lägger fokus på hunden? Man är ju ett team som ska prestera. Det förvånar mig att inte fler lägger ned energi på att förbättra sin egen tid utan bara hundens.

Staffeliv och hundträning
Hundträning

Frida B
11/11/15, 4:59 PM
#4

#3 jag kan bara svara för mig själv men jag tränar inte över huvud taget, för jag är lat! Trots att jag borde… :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

nadilda
11/15/15, 7:06 PM
#5

Nu tränar jag inte jätte mycket agility, men dock en hel del andra hundsporter. Jag får  ont i ryggen om jag inte tränar eftersom jag var väldigt vältränad för några år sedan. Har även en knäskål som gärna hoppar ur led så är viktigt med muskler där omkring. Nu går jag på olika pass på Gerdahallen i Lund (liknande friskis och svettis)1-2 gånger i veckan, tränar styrka hemma minst en gång i veckan, rider en gång i veckan, spelar en del pingis i skolan och ser till att hålla ordentligt tempo på de flesta vanliga hundpromenaderna. Tycker även det är rätt så roligt att köra intervaller tillsammans med vovven.

Precis innan jag skaffade första hunden som tanken var att jag skulle träna mycket agility med så tränade jag gymnastik 13-16 timmar i veckan så just balans/smidighet/koordinationen borde ju finnas där.

Upp till toppen
Annons: