Annons:
Etikettträning
Läst 976 ggr
Fialialej
1/7/16, 2:55 AM

Träningsupplägg

Säg att du har en timmes träningstid till ditt förfogande - hur ser den ut? :) Beskriv gärna dina övningar så att andra kan använda dem.

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Lojs
1/7/16, 4:49 PM
#1

Det går ju typ inte att svara på. Beror ju helt på vilken hund och vad vi behöver jobba med. ;) Är det en nyare hund så kanske det är specifika hinder vi jobbar med. En hund som inte behöver traggla hinder för tillfället men som har svårt att hålla ihop en hel bana kanske får jobba hela banor, en hund som har en period med rivningar kanske får köra hopptekniksövningar osv osv. ;)

Jag tycker det viktigaste är att ha en plan i förväg, att utvärdera vad som är viktigast att träna just den här gången, både med tanke på hundens form för tillfället och utifrån den långsiktiga plan man har. 

Generellt sett vill jag träna saker som kräver mycket tankeverksamhet i början av passet, så som inlärning av något nytt eller detaljträning. Detta eftersom hunden ofta har mest energi i början av passet och är mest "klar i huvudet då".
Jag försöker generellt även köra korta pass med mycket pauser, så jag kanske inte kör mer än 1-2 minuter i taget innan hunden får paus, för att maximera inlärning.

Ska man vara ännu mer allmän så tänker jag mycket på att hålla "agilitymässiga" pass, dvs att jag har tydlig skillnad mellan träning och paus, och jag låter inte hunden gå och driva runt och typ nosa på grejer när den pausar, dels tar det energi från agilityn, dels kan hunden blanda in nosning eller vad det nu kan vara i agilityn så att den inte bygger upp uthållighet och fokus ordentligt i agilityn (detta fokuserar jag olika mycket på beroende på hunden, om den har problem med fokus eller ej).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: