Annons:
Etikettinlärning
Läst 1095 ggr
krikkan98
2016-01-30 13:47

Lära hunden hinder

Min hund är lite rät för vippbrädan och mörkertunneln. Jag tränar i gång i veckan och varje gång går hon upp på vippbrädan men efter försatta gången kan jag inte få upp hon igen frivilligt till nästa gång. hon tycker att de är läskigt när den rör på sig. 

Och mörkertunneln går hon inte igenom om jag inte håller upp den. jag försöker sänka den ju närmre hon kommer öppningen men hon blir rädd och jag vill inte att hon ska vara rädd så jag vill inte tvinga igenom hon med långlina. 

Alla andra hinder klarar hon galant men vet inte hur jag ska ta mig till för att få hon att förstå att de inte är så farligt. 😃

Annons:
[AnimeV4]
2016-01-30 14:07
#1

Hjälper du henne ner ifrån vippbrädan? Dvs håller i den på vägen ner🙂

krikkan98
2016-01-30 14:14
#2

Ja, måste hålla i både hunden annars hoppar hon ner och i bräden. Hon gillar inte när den slår i marken.

[AnimeV4]
2016-01-30 14:19
#3

Jag tror att jag formulerade mig otydligt! Håller du i vippbrädan när hon ska ner ifrån den? Den ska inte smälla i början 🙂

krikkan98
2016-01-30 14:25
#4

Ja, de gör jag men när den börjar röra på sin  blir hon rädd. Och när hon har gått ner glömmer jag bort ibland att ta emot den den så den slår i backen på tillbaka vägen. 🙂

XeZafir
2016-01-30 14:39
#5

Prova att "slå" ner vippen i marken när hon står sidan om och mata henne med godis om hon äter detta. Så gjorde jag de första gångerna innan jag sen gick över att ta upp henne och låta henne känna att den rörde sig, därefter gickdet fort för henne men ta supersmå steg och skulle det inte fungera backa tillbaka till förra steget ni hade klarat.

Mörka tunneln är nog samma som jag kallar platten? Tunnelhus och sen platt tunnel? I så fall gå långsamt fram! Låt ngn hålla i den platta delen och låt henne klara detta under ett bra tag, sänk pytte lite för varje gång, låt detta ta tid. Nästa gång du tränar höj lite mer än vad hon klarade förra gången och sänk sen efter hand igen.

Ju tryggare hon blir desto säkrare blir hon och vips så tar hon sig igenom allt utan problem. Hur länge har du tränat henne? Hur gammal är hon?

krikkan98
2016-01-30 15:01
#6

#5 Hon är tre år och har tränat i lite mer än 1.5 år nu. 🙂Ja vi tänket på samma sak med plattan. Vet inte riktigt dedär med vippbrädan för hon tycker inte om att den den låter för nära och hon börjar bli misstänksam rung den men kan säkert försöka. 😃

Annons:
XeZafir
2016-01-30 15:30
#7

Ta det i hennes takt, börja sakta med vippen, visa henne att det som låter inte är farligt. Kanske slamra med liknande saker (ljud) som är i hennes trygga miljö, men bara försiktigt. Vill hon inte vara nära, så be någon slamra med vippen medan du står en liten bit därifrån med henne? Små små steg så är jag säker på att ni kommer att nå målet!

Lycka till!

krikkan98
2016-01-30 16:02
#8

#7 Tack så mycket!!!!!

Upp till toppen
Annons: