Annons:
Etikettinlärning
Läst 1629 ggr
fridaaa96
2/20/16, 2:06 AM

Träna in fart?

Hur har ni gjort för att få era hundar att springa riktigt fort? Min hund är inte långsam men han springer lite "bekvämt" och jag vill att han verkligen ska ta i i varje löpsteg för att springa så fort som möjligt! Ni som lärt era hundar det, hur har ni gjort? :)

Annons:
Frida B
2/20/16, 12:09 PM
#1

Motivation, motivation och åter motivation! Och träna raksträckor, enkla svängar och mycket bra belöning :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

My K
2/20/16, 9:14 PM
#2

Hur mycket har ni tränat agility? Fart kommer ofta med säkerhet. 

Det brukar vara en rätt onödig sak att fokusera på om man inte har en erfaren hund, för det kommer! När hunden vet vad den ska göra och känner sig säker i det den gör så kommer den springa fort. Men om det är den lilla valpen på bilderna i din profil så hade jag tagit det lugnt :)

fridaaa96
2/20/16, 11:07 PM
#3

Vi har tränat ett tag och han är relativt hindersäker! :) Han är ca 2 år och inte så gammal så visst har vi mycket kvar att lära. Jag vill inte stressa fram något utan det får ta den tiden det tar men jag vill inte gå vidare för mycket heller innan jag känner att jag är nöjd med farten på enklare banor! Han är absolut inte långsam och det är väl därför jag även är "rädd" att han blir lite bekväm och inte riktigt kommer ta i det där sista! :)

gizmozorro
2/23/16, 7:59 AM
#4

Vad har du för ras?
Med min cavalier, som idag är 10 år, har jag fått prioritera fart. Sett många med cavalierer som börjat träna för mycket svåra svängar när de kommit upp i klass 2 och hundarna har helt tappat farten för att sen aldrig hitta den igen. Med en sån här ras tycker jag fart är prio 1. Skit i att det blir fel, bara spring på.

Har även två sheltiesar. När jag köpte den första, som nu är 5 år, tränade jag precis som jag gjort med cavalieren. Det visade sig kanske inte vara det bästa. Hon vill göra rätt och när hon fått in säkerheten så ökar hon farten.

Med sheltie nr2, 3 år gammal, har jag kört en kombination och hon tar verkligen i när hon springer. Tyvärr kan hon inte riktigt hävda sig med snabbaste då hon är så himla liten. Jag har kört svängar redan från början, så hon ska tycka det är lika kul att svänga fort som att svänga fort på raksträcka.

Tips på saker att träna annars för att få upp farten:

  • Spring till leksak/skål med godis. Utan hinder och även med hinder och tunnlar.
  • Motivationsinkallning (en kompis som håller hunden och hetsar den lite medan du springer iväg och sen kallar in, fortfarande springandes iväg så hunden verkligen får ta för att komma ikapp.
  • Är man själv så hade jag även kört inkallningar och låta vovven springa ganska så långt och även själv springa iväg så man inte bara står still och kallar in. När de kommer springandes och hetsa gärna och beröm fart.
  • Ev använda en Minners Minder. Mina sheltiesar älskar den, cavalieren tycker den är tråkig (han vill ha leksak).
  • Älskar vovven leksaker så kasta den långt när du belönar så de tar i.

Susanna

Upp till toppen
Annons: