Annons:
Etiketttävling
Läst 759 ggr
PudelPepp
2016-02-20 22:08

Osäker vid tävling

I somras ställde jag upp på min första agilitytävling. Jag kunde inte ens startanmäla då jag kände att hunden inte ville. Träningarna funkar galant, men han är tyvär en ganska mentalt ostabil hund. Blir väldigt stressad vid nya miljöer. Träningar med bekanta hundar och grupper med helt nya går jättebra, så tänkte att det kanske funkar med en tävlingen på klubben. Varit på andra tävlingar innan och tittat med han, och testat lite hinder på framhoppningen. Då har det gått bra och han har varit koncentrerad på mig. Men nu när vi själva skulle testa vägrade han. Kan det vara att jag har spänt mig och han blivit osäker så sätt? Det var fint väder och lagom varmt, så tror inte vädret påverkade. Finns det något jag kan göra för att göra han mer säker, eller är det vara att acceptera att han inte vill tävla?

Annons:
Frida B
2016-02-21 17:50
#1

Självklart ser han på dig när du blir spänd och osäker, speciellt om han själv är osäker. Han förstår inte varför du spänner dig, men tänker "matte blir osäker. då är detta nog någonting att vara osäker för" och han blir ännu mer osäker… Träna ännu mer på miljöträning, få hunden mer säker på sig själv innan ni ställer upp i en tävling. Det kan ta väldigt lång tid, och kanske aldrig gå. Men man ska alltid försöka,!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: