Annons:
Etikettträning
Läst 481 ggr
Jetaime
2016-05-24 10:51

Belöning?

Vad använder ni för belöning när ni tränar och hur använder ni den? 
Godis? Ger godis, burk med godis, kastar godis, jagar godis, letar?  
Leksak? Kampar, kastar? 

Använder ni olika belöningar vid olika tillfällen, vilket föredrar er hund?

Annons:
Jetaime
2016-05-24 11:17
#1

Leksaker funkar bäst i alla lägen och leksaken är den bästa belöningen som finns enligt min hund. Hon kampar gärna, men kastar även ibland. 

Vid hinderinlärning hade vi skål med godis i vissa lägen, men ju längre vi kom ju mer använde vi bara leksak. 

Försöker jag ge henne godis som belöning nu kan hon ta den ibland bara för att, men oftast har hon inte tid och vill köra vidare, så hon ser att fortsätta på banan som bättre belöning än godis ;)

Fisherling
2016-05-24 11:54
#2

Råkar jag kasta ut bollen med snöre utanför den inhägnade planen så nöjer sig Tinja lika gott med att jag plockar ett grässtrå som hon får jaga, haha! Hon är galet lättbelönad, allt är en belöning om man gör det lite roligt. 

Normalt sett när jag tränar så kastar jag en leksak som hon sen kommer och får kampa med. Kampen är det roligaste för henne, hon fullkomligt älskar det!

På hinder som balansen och vippen kör jag dock godis på ett lock nere vid kontaktfältet, för jag vill ha lite mer stadga och koncentration där.

Lustigt nog så är hon väldigt ombytlig med vad hon vill ha. Leker vi och kampar med en kul leksak är godiset inte intressant. Får hon godis och jag sen kastar en leksak, är leksaken inte intressant. Ganska lustigt.

panini
2016-05-24 21:47
#3

Det absolut ENDA som funkar här, det är korv 😛 Antingen att jag ger eller kastar det. I vissa lägen använder jag även en skål att lägga godiset i.

VendelaS
2016-05-25 10:04
#4

Varierade mellan leksak och godis i skål för det mesta med förra. Jobbade mycket med extern belöning för att hon inte skulle söka sig till mina händer på plan! Matglad och kampglad = lätt belönad.

Får se vad valpen kommer att gilla när hon blir stor. Hoppas jag kan använda mig både av leksak och godis.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Upp till toppen
Annons: