Annons:
Etikettallmänt
Läst 957 ggr
$Emma$
2016-06-19 20:13

Träning för valp?

Hej!

Kanske lite dum rubrik,  men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig men ni förstår nog vad jag menar när ni har läst.  Har en valp på ca 5 månader. Jag är jätte sugen på att köra gång med agility på engång. Fast jag vet att man ska vänta tills dom är fullvuxna. 

Så har ni något tips på vad jag kan hitta på eller öva på nu? Övar mycket lydnad just nu, men det blir lite långtråkigt för både mig och Frami. Märker att han inte tycker att det är lika kul längre.

Tack i förhand.

// Emma

Annons:
jenmjao
2016-06-19 20:27
#1

Jag kör påklossen för att fårätt rumprörselser (lydnad). 
Jag såg en video på 6månaders valp som körde agility, Dom körde alltså bara tunnlarna och hinder (hinder utan hoppa bara springa mellan hinderstolparna) och det tror jag är bra (också att bara lära utan farten) att börja med tidigt om man vill syssla med agility med sin hund när den blir äldre.
Det finns tricks du kan öva på, Buga, sitta fint, ligg, rulla runt, snurra runt, spinn (snurra runt åt andra hållet), spela död, ligga rätt, sitta rätt, fotposition, tassen, backa (väldigt bra att ha i vissa tillfällen). Jag vet inte vad din hund kan, eller vad ni tränar just nu, om du vill skriva ut det skulle det bli lättare att komma på småsaker.
Jag kör även med "aktiveringsspel" för hunden, alltså sådana här "brädspel".

Ghst
2016-06-19 20:28
#2

Inlägg från en super bra blogg (som du förövrigt borde läsa igenom;)) om just valpagility: https://humlespunk.wordpress.com/2012/04/17/for-har-kommer-ett-synnerligt-agilitynordigt-inlagg-om-valpagility/

Sen kan du också kolla på Silvia Trkmans film "Agility Diary", har själv inte sett den, men ska täcka från sisådär 5 månader till tävlingsklar.

$Emma$
2016-06-19 21:00
#3

#1 Tricks är jag väldigt mycket inne på. Fast vet inte riktigt vad jag ska lära honom här näst.  Han kan sitt, ligg, stanna/vänta, varsågod,  give me five, nästan spela död, upp, och igenom.

#2 Ska kolla igenom den där bloggen så tidigt som möjligt.

// Emma

CayKantos
2016-06-19 21:02
#4

Kontaktövningar! Något som är väldigt bra att starta tidigt med, och kan vara stor hjälp även utanför agilityringen! :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
2016-06-20 12:34
#5

Balansera! Ut i skog och mark, klättra på stockar, stenar, öva upp balansen och säkerheten på ett roligt sätt.

Kryp under saker, typ filtar, täcken, presenningar, så vänjer sig hunden vid det och det blir lättare med platta tunneln.

Skicka runt träd/stolpar/stolar från olika vinklar och avstånd är bra :D

$Emma$
2016-06-20 15:44
#6

#4 Vi har kört lite kontaktövningar.  Fast som du säger så kan det vara till stor hjälp  även utanför agilityringen. Så det ska vi öva mer på.

#5 Det ska vi nog börja med.

Tack för alla tips.

// Emma

Annons:
VendelaS
2016-06-22 11:40
#7

Det jag lägger mest tid på en valp (som ska tävla agility) är ett bra och stabilit "star-komando", kunna belöna med lek och att hunden ska komma till mig med leksaken och inte ta ärevarv eller springa iväg, även bygga en bra relation och vänja hunden vid att kunna vara både på min vänster och höger sida. Även target kan vara bra om man ska köra 2 av 2 på. Så småningom när den börjar närma sig året, börjar jag med lite runda-komandon och tunnlar. Lycka till! 😉

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Lojs
2016-06-23 19:11
#8

Jag kopierar in vad jag har skrivit här i ett annat inlägg:

De riktiga grunderna för agility tycker inte jag har med agility att göra, några saker som jag börjar med ihop med en valp är:

Lek bra med leksak, dvs ta på kommando, kom tillbaka med den, kampa bra, släpp på kommando osv
Sitt kvar stabilt - starta explosivt
Följ vid min sida när jag springer utan att skutta eller bitas
Springa till matskål och target
Olika ljudlekar (inför gungan och stökig tävlingsmiljö), hunden får belöning för att till exempel välta saker som låter, som små grytor på en plåt.
Ligga still och lugn när andra tränar
Bara ta godis/leksak från marken när jag sagt ok
Kroppskontroll, mycket jobb med bakbenen

Osv, har säkert glömt massor. =)

Detta är saker som för mig är viktiga och grunden för framtida agility. Har man detta med sig så blir hindren lätta att lära in sedan.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: