Annons:
Etikettträning
Läst 1602 ggr
Jetaime
2016-08-18 22:04

Running Contacts.

Någon här som har running contacts på sin hund? Och någon som vill dela med sig av hur ni tränade in och började med det? Hur långtid tog det? Hur ofta tränade ni? Vilka motgånger och svårigheter stötte ni på? (och vad har ni för hund?)

Framförallt så är jag väldigt intresserad över att höra om någon kört en annan metod först (tex. 2på2av) och sen tränat om?

Annons:
brandys_blogg_se
2016-09-21 23:50
#1

Har en malle som jag hoppar väldigt mycket fram och tillbaka med mellan 2på2av och running, hon tycks inte störas av det så länge jag säger rätt kommando en bit innan. Vi är inte i närheten av färdiga med running träningen och kan knappast kalla mig någon expert men har bara kört på shaping och just nu experimenterar vi lite med utlagd leksak/kasta leksaken för att se vad som ger bäst resultat. När vi började med det nu igen så har jag kört med balansen på full höjd (har tidigare haft den sänkt) men bara korta släpp så att steget hamnar rätt och klickat för träffar. Sen allt eftersom utmanat henne med att försöka få henne att missa = belöning utestår. Vilket i sin tur leder till att hon får tänka till lite om vad skillnaden från belöning mot inte belöning är. Har fungerat rätt bra ändå och jag tycker mig börja se en förståelse hos henne. Än så länge rullar träningen på och det är inte allt för mycket motgångar. Running passade oss riktigt bra! Mitt starkaste tips är väl att filma hela träningen och i början prova sig fram för att sedan kolla på allt i slow motion och då kolla på detaljerna, vad funkade, vad funkade inte. Jag bloggar en del och kommer skriva så mycket jag kan om vår RC resa, nouw.com/fullfart ifall du är intresserad av o läsa mer om vår rc träning ☺️

Jetaime
2017-05-16 23:37
#2

Vi har jobbat på att träna om från 2+2 till running sen sista tävlingen i klass två förra året (då vi fick sista pinnen till titeln och flyttade upp).  Så dom senaste 7 månaderna har vi tränat ganska intensivt (men vila för ett litet tag sen pga parning, men som tyvärr slutade  med livmoderinflammation, bukhinneinflammation och kastrering istället för valpar, så en månad förlorade vi där ungefär) ibland med inga framgångar alls och ibland med små små framsteg. Vi är fortfarande lååångt ifrån klara och jag räknar med minst 100 bakslag till, och kommer nog aldrig kunna säga att vi har 100%-iga KF 😃 Jag har gått runt och haft sån ångest över just detta och i början och bröt jag i princip ihop vid varje träningspass.. ( vi har fortfarande såna pass ibland.. haha).

Men lite framgångar har vi haft senaste tiden. Vi körde igång med första tävlingen sen vilan, och sen vi började träna om och jag kände att vi var ganska redo för att testa våra kf på tävling också. Förra veckan var det dubbel klass 3 och hon tog alla kontaktfälten i alla klasserna med en fin balans i båda! (Det är framförallt balansen vi har fokuserat på eftersom det var den hon hoppade 99,9% tidigare).

Idag hade vi klubbtävling på klubben och hon tog alla kf även där, jättesnyggt! Framförallt är jag så galet nöjd med hennes balans. 

https://www.instagram.com/p/BUKq1YcjOFY/?taken-by=drnraraa

Om någon vill följa vår running contact-resa så har jag använt #projectzukisrunningcontacts på instagram så det finns iallafall några filmer där om man är intresserad.

Zuki har inte varit någon lätt hund att träna om från 2+2 till running och det har tagit så himla långtid att komma dit vi är idag. Men jag är så galet stolt att hon tagit alla KF i alla tre loppen vi kört på tävling. Det är Nu fortsätter vi att slipa på svängar och att kunnat ta balansen oavsett var den är i en bana och ännu bättre träffar!

Helena89
2017-05-25 10:39
#3

Vi har jobbat med 2av o 2på från början, men inte så nitiskt. Nu kör vi mest att jag säger "sakta" och då bromsar han liite lite. Han är väldigt säker på kontaktfälten även med svängar direkt efter. Även om han får köra full fart så tar han kontaktfälten. Men jag brukar oftast se det som en möjlighet att komma ikapp/hinna placera mig inför nästa hinder så jag brukar vilja sakta ner honom.

Upp till toppen
Annons: