Annons:
Etikettträning
Läst 1151 ggr
Nova1234
11/8/16, 12:03 PM

Rädsla för gungan

Vi har precis börjat träna agility och det funkar bra, med det mesta Det enda är att min tik är rädd för gungan när den smäller ner. Hon är ljuskänslig överlag Finns det några bra träningstips för att få hunden mindre rädd? Är det svårt att få hunden trygg med ljudet?

Annons:
XeZafir
11/9/16, 2:18 PM
#1

Välkommen till en fantastisk sport för både hund och ägare, många utmaningar på vägen.

Nu vet jag inte hur du har gjort och tränat hittills men jag kan berätta hur vi har gjort med våra under åren.

Börja med att sitta sidan om gungan med hunden, vippa sakta och nätt, låt dunsen bli lite försiktig, mata med godis eller lek med favoritleksak. Öka sedan sakta på dunsens väsen allt eftersom hunden blir mer van. Detta kan ta jättelång tid och vara väldigt tålamodsprövande, men ge inte upp, det kommer att gå :)

När det sedan är dunsen PÅ gungan har vi behövt leka upp en av våra hundar i början. Hon kom fel vid första gången och blev rädd, vi började med att hon fick gå upp och höll i gungan så den inte kunde röra sig, lät den sedan "åka" ner sakta, allteftersom hon blev bättre så lät vi det gå fortare men inte med duns förrän hon var trygg.

Tänk på att inte lyfta upp din hund, det kan förstärka obehag. Klart inte för alla men många, det bästa är att övertala dem att gå själv.

Berätta gärna hur din träning går!

Super lycka till!!!

Nova1234
11/10/16, 7:33 AM
#2

Tack för jättebra svar!! :) Skönt att höra att det kommer att gå över med rädsla för dunsen. (Jag har varit orolig för det iom att hon är känslig för ljud) Vi har gjort som du säger sitter vid gungan matar godis och dunsar lätt, men det tar tid Bra tips också att inte dunsa när hunden är på gungan. (Det blir kanske för mycket på en gång) Min hund är också så att hon vill helst gå själv, det sänker henne lite om jag lyfter på henne Bra att veta att andra hundar reagerar likadant och att jag ska vänta tills hon själv vill Ditt svar är precis det jag behövde få veta :)

XeZafir
11/10/16, 2:32 PM
#3

Hoppas det ger resultat för er! Tålamod är det absolut jobbigaste men viktigaste :)

Ni kommer klara det finfint!

Upp till toppen
Annons: