Annons:
Etikettträning
Läst 1844 ggr
Soffuknow
2016-11-08 19:10

Kommandon? Belöning? Hinder?

Hej! Vilka kommandon använder ni under eran Agility-träning? Vilka kommandon är bra att lära hunden? Och hur gör ni med belöningen? Har ni några speciella belöningsmetoder? 

Ska till sommarn börja Agility-träningen lite smått med min dansk svenska gårdshund, men vet inte rikigt hur jag ska börja. Vilka hinder är bäst att börja med? Vi tänkte mest bara träna för skojs skull, så det är inte planerat att vi ska börja tävla sen.

Annons:
Fisherling
2016-11-08 21:06
#1

A-hinder + balansbom = Klättra

Tunnel + platta tunneln = Tunnel

Slalom = Slalom

Gungbrädan = Vippen

Svänga tvärt åt mitt håll efter taget hinder = Tight (Tajt)
Ta alla hinder du ser framför dig = Fram
Runda ett hinder för att ta det bakifrån = Runt
Få hunden att komma närmare mig = Här

Det är de jag har hittills, och vi har inte ens börjat tävla 😂 Jag kan även säga "hopp" om jag känner att hon behöver det stödet när något blir svårt på en bana, annars säger jag ingenting.

Jetaime
2016-11-12 11:17
#2

*Hopphinder, långhopp, muren - Hopp/hoppa (eller fram beroende på banan då), men sen kan man ju lägga in andra kommandon här också, som tex "runt" eller "ut" "bort", "hopphopphopp", "back" ja som sagt det finns ganska många saker att säga beroende på hur banan går, men det viktigaste brukar vara att man visar rätt även om man säger fel.  
*Tunnel - Tunnel (eller tex om vi ska fram så blir det "fram" vid sväng förbereder jag alltid henne genom att säga hennes namn och markerar vid ingången)
*Platt tunnel - genom (genomgenomgenom)
*Däck - hopp/genom
*Slalom - Slalom
*Vippen - vippvippvipp
*Balansbommen - baaalans (sen har jag just nu 2+2 så har "kör" som släppkommando, även på A:et och vippen)
*A:et - A:et

Använder hennes namn också för att påkalla uppmärksamhet när det är något särskilt (svårt att förklara utan att visa) men utan att tjata ut namnet såklart… hon ska ju gärna lyssna och reagera när man säger det liksom ;)

Bästa att börja med är att lära in hopp och tunnel först (det är ändå dom hinderna som bygger på mycket av det andra som finns). Jag använde mig mycket av en skål med godis eller leksak som externbelöning när jag tränade in dom flesta hinderna (kan man även ta hjälp av någon som kan ta bort belöningen om det blir fel är det toppen). Så man kan ju börja med att lära hunden springa till leksak/skål utan hinder först och sen sätta hunden innan hindert/tunneln och skicka framåt till att börja med sen gå över på andra sidan och kalla in över hinder/tunnel, skicka från olika vinklar och håll och på olika avstånd från både dig och hindret.

Har du möjlighet att gå en nybörjarkurs i agility är det absolut att rekommendera, där får du en massa tips och hjälpmedel att använda vid inlärningen och det är bättre att det blir rätt från början, för det är alltid svårt (men inte omöjligt) att lära om :) Sen beror det lite på vilket ambition du har också, vill du bara träna lite för skojskull så spelar det kanske inte lika stor roll som om du vill tävla så småning om (många som börjar för skojskull tycker det är så roligt att många faktiskt kommer ut och tävlar ändå, även om det kanske bara är små inofficiella tävlingar. :)

Upp till toppen
Annons: