Annons:
Etikettallmänt
Läst 1459 ggr
soozen
11/20/16, 1:23 PM

Bromsa?

Har börjat träna agility med min schappe och hon ÄLSKAR det. Fart och motivation är det inget problem med så att säga. Snarare tvärtom. Behöver alla tips jag kan få på hur man bromsar en överspeedad hund på banan och får den att använda huvudet och tänka på vad den håller på med. Idag voltade hon av balansbommen av bara farten när ja försökte få henne att sakta ner och ta kontaktfältet =O

Annons:
CayKantos
11/22/16, 10:51 AM
#1

Kanske trötta ut henne lite innan med någon aktivitet? Då blir det ju lättare att lära henne att stanna vissa ställen samt ha mera fokus på dig.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
11/26/16, 11:00 PM
#2

Helt ärligt skulle jag skippa balanshindrena till en början och bara lära henne att på agilityplanen så har vi skitroligt, men inte så roligt att det blir för mycket.

I agility är det väldigt mycket stress, och det ska det vara. Men det ska vara positiv och kortvarig stress. Kan ju vara så att stressen slår över på din hund? Lätt hänt. Då får man hitta en nivå som funkar :) Men som sagt, tills du har fått henne att förstå att man inte kan bära sig åt hur som helst så skippa de hindrena som hon kan ramla ner ifrån.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

XeZafir
11/27/16, 8:24 AM
#3

Håller inte med #2 att det är stress. Tror din hund helt enkelt är superlycklig! Jag har en likadan, överlycklig, men ingen stress där inte. Många använder ordet stress lite för lättvindligt.

Att bromsa ner är supersvårt! Vi tränar på lite olika, stå stilla och träna in olika ord. Tex "hopp", "runt", "ut", "vänster", "höger", "upp", detta kommer underlätta för dig senare när hunden har förståelse för orden och gör också att hon blir trött på rätt sätt. Man kan ALDRIG trötta ut en hund utan att ge dem en hel del hjärngympa.

Var glad där är mycket energi! Det är tufft att träna in moment, men hastighet kan vara ännu svårare att få till. Se det som en styrka på din hund :)

Lycka till!

Frida B
11/27/16, 9:26 AM
#4

#3 håller inte med dig om att man använder stress för lättvindigt, faktiskt tvärt om. Stress kan innebära många olika saker, men till exempel: min hund blev så "lycklig" på agilitybanan så att han sket i mig och bara sprang och sprang, det var inte lycka. Eller jo, men det var på en sådan nivå att han inte kunde hantera det, och med fel mått stress blir det fel. Tycker faktiskt att stress används alldeles för lite, folk skyller tyvärr mycket på annat för att inte vela inse att det kanske kan vara stress. (Nu säger jag inte att så är fallet här)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

PerhapsimAnna
12/4/16, 10:25 PM
#5

Har du tänkt på vilken typ av belöning du använder?

Kastar du en boll och din hund är bollälskare kan det skapa mer stress på banan, då kommer en redan snabb hund göra allt gärna i ultrarapid för att få jaga bollen. Godis kan ha en lugnande verkan och då kan jag rekommendera en skål med godis inte allt för långt ifrån hindret, alternativt att du har någon annan som står med godis på andra sidan hindret.

Sen kanske du inte får vara för långt fram så att hunden inte jagar efter dig och glömmer att den faktiskt har ett hinder att ta sig över. Öva på självständighet med godisskål för då får hunden använda huvudet lite mer.

Jag tycker du ska skippa Balanshinder till en början och köra mer teknik med hinder och tunnlar och möjligtvis avsluta passet med ett Balanshinder när hunden har kommit ner lite på jorden men se alltid till att försöka individanpassa alla dina träningspass, med individanpassa menar jag mest dagsform och förutsättningar.

soozen
12/8/16, 8:10 PM
#6

Tack för era svar! Har inte varit inne och kollat här på ett tag 🙂 

Näe stress tror jag inte direkt det är, men hon ÄR en väldigt träningsglad hund som älskar att springa.

Hon struntar inte i mej och rejsar runt på egen hand, hon TÄNKER bara inte särskilt mycket på att hon ens gör ett hinder utan bara springer. Svårt att förklara 🙂

Leksak använde vi i början men det blev hon superspeedad av så bara godis nu.

Det är nog snarare jag som jagar efter henne 😂 Sedan svänger hon sej om mot mej efter hindret och funderar varför jag är så långsam. Blir liite ryckiga banor 🤪Har nog märkt att att vi får fokusera mest på tekniken än på nåt annat.

Känner nog att det går framåt iallafall när jag själv lär mej vad jag ska använda för tekniker. Jag är ju total nybörjare på agility själv.

Vet att det är ett rätt vanligt "problem" med schapendoesar på agilitybanan att föraren inte hinner med. Men hon är skitkul att jobba med och lättlärd så nog blir det bra så småningom.

Annons:
Helena89
2/4/17, 5:40 PM
#7

Ta det lugnt själv. Min hund är lite samma, han drar gärna iväg och jag skulle aldrig kunna "hinna med" honom. Då blir man lätt själv lite stressad och försöker mer att hänga med hunden. Sluta med det. Försök att ha en lite mer "laid back" stil, hunden läser av din kroppshållning. Så andas några vändor till och slappna av och börja styra hunden istället. Ha lite längre avstånd från hunden, ta kortare vägar. Tänk på att om du lutar dig framåt och är speedad i dina rörelser och flåsar häftigt så springer hunden snabbare. Om du reser dig mer, slappnar av, drar några djupa andetag så går hunden lugnare.

Har hunden något fokus på dig? Följer hunden dig alls? Eller skiter hunden i att du är med?

Upp till toppen
Annons: