Annons:
Etikettträning
Läst 965 ggr
IdaBabe
2017-02-25 15:01

Kursupplägg

Hejsan! Jag är väldigt nyfiken på vad ni olika hundförare tycker är viktigt på en nybörjarkurs i agility. :) Jag har hört en hel del olika prioriteringar osv, så tänkte därför skickar och fråga er (som är instruktörer) vad ni brukar lägga fokus på, hur ni har lagt upp era kurser och sånt. Har hört en del som tränat banor rätt tidigt, några tränar enbart på kombinationer osv. Är nyfiken på att veta vad för olika tankar olika instruktörer har:) Hur gör ni, och varför har ni valt göra på det viset dom ni gör? :)

Annons:
Lojs
2017-02-27 19:16
#1

Det är ju en jättestor fråga som är svår att svara kort på, men jag ska försöka. 

Jag lägger fokus på riktigt noggranna grunder hinder för hinder. Att hunden ska lära sig ordentligt från början vad som förväntas på varje hinder, att allt går i väldigt små steg för att hunden ska bli peppad och målet är att hunden ska tycka alla hinder är skitkul och suga på dem. När hundarna har naturligt sug på hindren kan jag börja köra mer än ett hinder i taget, men det tar ju lite olika lång tid.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

amandatherese
2017-02-28 09:24
#2

Nu är jag inte instruktör men har gått ett antal nybörjarkurser i agility och kan nämna att den jag tyckt bäst om hade väldigt mycket fokus på följsamhet och grundläggande hinderinlärning :)

Jetaime
2017-03-11 14:07
#3

Jag väljer att fokusera väldigt mycket på att lägga en bra grund, så lite tråkigt i början kanske innan man kommer igång ordentligt. Sen får man ju anpassa efter deltagarna. Jag gör en grovplanering, men har märkt på gruppen jag har nu att jag får göra övningarna lite svårare för dom är väldigt duktiga :)

Första tillfället blev det en del teori, men körde även igång tunnel och hopphinder. Och andra tillfället har vi börjat introducera slalomen (som sen kommer vara med nästa alla andra gånger också). Sen har jag tre stationer per tillfälle, så jag håller i en övning och min hjälpinstruktör i en och sen har dom en lite lättare fri övning där dom kan träna själv (på sånt som vi gått genom sen tidigare).

Har pratat en hel del om belöning och att belöna i rätt tillfälle och rätt belöning för rätt hund i rätt tillfälle osvosv.  

Mycket fokus på att lägga en bra grund som sagt. Så vi kommer inte köra full balans eller vippen i nybörjarkursen tex. Utan fokus på bara kontakfälten till att börja med:)

Upp till toppen
Annons: