Annons:
Etiketttävling
Läst 693 ggr
Helena89
4/6/17, 1:14 PM

Sjukdom och tävlingssäsong?

Jag har tänkt satsa på att tävla med min hund i år. Anmält mig till en kurs för att komma igång och få lite mer pepp. Hade tänkt träna så vi var liksom startklara inför tävling nu när kursen startar så jag mest kunde få hjälp att finslipa. Men jag har lyckats träna ca 3 gånger sen i vintras och det pga att jag varit sjuk nästan hela tiden sen strax innan jul. Nu i lördags startade kursen och det kändes jättebra, men nu är jag sjuk igen så har knappt kunnat träna sen dess. Börjar känna mig lite stressad nu för det är bara drygt 2v kvar till första tävlingen. Har en Xlarge hund så det är ju rejält tempo runt banan och det känns att det är en riktig idrott det här. Någon annan som varit med om samma? Hur hanterar ni sjukdom som krockar med tävlingssäsongen?

Annons:
Frida B
4/7/17, 8:47 AM
#1

Ja jag är ju dum i huvudet så jag har väl egentligen inget att säga till om, men jag kör på ändå. Har varit förkyld i en vecka nu och håller igång som vanligt, men det är jättedumt. Har tävlat med mensvärk och 39 graders feber… tips. Gör inte det. Vad jag försöker säga är att livet händer, man får helt enkelt acceptera det och se vad som händer. Det löser sig! Se det som en skojtävling, ha lite roligt på banan och avsluta om det blir för jobbigt. Går det dåligt så gör det det, men se till att kanske träna på någonting som ni bara kan träna på på tävling. Typ Kontaktfält med många folk omkring osv… Det löser sig alltid. Gör inte någonting som du känner att du inte orkar bara, då blir det bara värre och ni går därifrån med en dålig känsla!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Helena89
4/7/17, 3:03 PM
#2

Det är väl snarare så att vi inte alls kommer att hinna komma igång till tävlingssäsongen pga sjukdom. När det väl är tävling så får man väl göra det bästa av situationen. Men känns så frustrerande att missa allt pga att man inte hinner komma i form. Och att latja lite på planen är liksom inte så lätt när man har en hund som springer i 110. Det gäller lite att antingen hänga med i hans tempo eller tappa det totalt. Är jag bara frisk på tävlingsdagen så kan jag allt kuta och då kan vi ju köra banan så som passar oss. Men ja… blir jag sjuk så lär vi ju få ställa in.

Upp till toppen
Annons: