Annons:
Etiketthälsa
Läst 926 ggr
Skogsväsen
2017-04-22 09:57

Agility med större hund

Är det riskabelt att köra agility med en större hund, just på grund av dess storlek? Jag börjar få upp ögonen mer och mer för större hundar och tycker agility är så roligt, men vill inte orsaka någon skada… Skulle det fungera bra sålänge hunden har bra hälsa (inga HD-/ED-fel) och god kondition?

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
Fisherling
2017-04-22 10:12
#1

Vad menar du med stor hund? Stor som schäfer eller stor som en mastiff?

Agility är en väldigt slitsam sport. En hund på 40 kg kommer slitas på mer än en hund på 20, oavsett om de båda har A-höfter och fria armbågar.  Tänk dig 40 kg som kommer nedfarandes för A:et i hög fart och så tvärstopp mot marken, alla hopphinder på minst 50 cm, det blir ganska hårda landningar för en tung hund. Dessutom måste en stor hund ducka genom hela tunneln, och däcket kan ju vara väldigt litet för en stor hund, och balansbommen och vippen väldigt smala.

Det är ju annorlunda om du tänker t.ex Borzoi, för de väger ju inte så mycket, är inte så breda men är stora, men jag gissar att så inte är fallet.

Allt jag kan säga att själv skulle jag inte köra agility med en hund över 25 kg, men då är jag en sån som vill tävla och ta mig långt - vilket betyder mycket träning och många tävlingar, vilket så klart sliter mer än om man bara tränar en, två gånger i månaden på hobbynivå.

Skogsväsen
2017-04-22 10:34
#2

#1 Tack för ditt svar, och det var lite det här jag behövde läsa. Det är då mer i storlek schäfer isåfall och tack för att du delade med dig ditt synsätt. Jag har aldrig tävlat men skulle gärna göra det någon gång. 👍

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Frida B
2017-04-22 12:05
#3

Säger som #1, skulle inte köra agility med en hund som väger 25-30 kg och uppåt.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Skogsväsen
2017-04-22 13:21
#4

#3 Härligt, tack! 🌺

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Michaela-N
2017-04-23 19:02
#5

Körde själv med en nära 30 kg aussie, och visst sliter det. Man får passa sig. samtidigt är ju jag en sån som anser att livskvalitet går före livslängd.

Skogsväsen
2017-04-24 12:23
#6

#5 Okej, jag förstår. Jag vill kunna tillge glädje till min hund och uppfylla behoven så den blir nöjd. :D

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
CelsiusT
2017-04-24 14:15
#7

Det beror ju också lite på hur snabb hunden är. Ju snabbare hunden springer desto tyngre blir hunden när den ska bromsa. Så en stor långsam hund är inte säkert att den slits lika hårt som en mindre snabbare hund.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Skogsväsen
2017-04-24 20:49
#8

#7 Tack för infallsvinkeln, bra att ha i åtanke.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Upp till toppen
Annons: