Annons:
Etikettinlärning
Läst 949 ggr
Frida B
2017-04-23 22:06

När började ni med KF-hinder?

Vid vilken ålder började ni med kontaktfältshindrena? :) Motivera!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Lojs
2017-04-23 22:10
#1

Jag minns inte. Jag tänker inte någon specifik ålder direkt, jag börjar med att lära in det kontaktfältsbeteende jag vill ha utanför hindren, sedan fortsätter jag successivt med enbart en låg nerfart på en balansbom. Gungan förbereder jag genom att träna hunden på att smälla ner nerfarten. Hela hindren = full belastning väntar jag med tills den är en bit över året.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Frida B
2017-04-23 22:11
#2

#1 varför väntar du med hela hindret? :) Nyfiken hur andra tänker!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

amandatherese
2017-04-23 22:21
#3

A:et och balans fick han prova på kurs vid ett år att gå över hela men tränade efter det enbart target för två av två på i ett halvår innan jag tog upp själva hindrena igen. Jag vill verkligen inte ha för bråttom så att han förstår :) Gungan körde jag också "bang-leken" i ett halvår (började också runt 1 år) för att vänja honom vid hur det låter när den slår ner i backen från olika höjd. Har sedan i vintras varierat med att låta honom ta hela gungan, med att hag håller o på nerfarten och utan samt att jag låtit honom stå på deb medan jag gungat honom lite upp och ner innan den får falla i backen .

Lojs
2017-04-23 22:26
#4

#2 Först och främst vill jag ha kontaktfältsbeteendet helt befäst (inklusive glädje och fart) innan jag lägger på den extra svårigheten med att ta hela hindret, dels vill jag vänta med belastninge av att ta hela hindret i full fart tills hunden är färdigvuxen, dels för att minska belastningen på en ung hund, dels för att inte riskera onödiga skador genom en svår balansövning  innan hunden har 100% kroppskontroll, dvs minska risken att den snubblar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Jetaime
2017-04-24 09:36
#5

Vi började nog inte med klätterhinerna först när min hund var typ 1,5 år. Men jag började också med agilityn väldigt sent med henne. Nästa hund kommer jag att introducera balansnedfarten på marken tidigare tex. Träna på nedslaget på vippen osv. Men vet inte vilken ålder, beror helt på hunden :)

Upp till toppen
Annons: