Annons:
Etiketttävling
Läst 1288 ggr
MoaE
2018-06-06 23:10

Är säcktunneln vanlig?

Jag har en hund som jag skulle vilja starta i hoppklass med. Men hon vägrar springa igenom säcktunnlar, så min fråga är då om säcktunnlar är vanliga i hoppklassen? Är det katastrof att anmäla till tävling om hunden inte kan säcktunneln? Hon är tränad på den mer vägrar så fort man håller upp den för lite..

Annons:
Ambrose
2018-06-07 08:08
#1

Den blir mer och mer ovanlig om jag har förstått det rätt.
Eftersom den inte ligger still och har en del skaderisk om den blåser ihop etc.

Tycker absolut att du skall våga anmäla :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Frida B
2018-06-07 09:48
#2

Katastrof är det inte, men synd om den är med och du anmäler dig. Personligen skulle jag vänta och tränat på den tunneln, så man inte har det att oroa sig för på tävling. Jag själv önskar att jag hade varit mer förberedd, nästa hund ska kunna alla hinder innan vi tävlar. :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

MoaE
2018-06-07 10:06
#3

#2 Problemet är att hon är så försiktig med vissa grejer så jag är verkligen tveksam till att hon någonsin kommer att klara den :/

Fisherling
2018-06-07 11:19
#4

Har jag tävlat i två säsonger nu, från klass 1 till klass 3, och den platta tunneln har aldrig varit med, oavsett om det är agilityklass eller hoppklass.

Jetaime
2018-06-09 12:27
#5

När jag tävlade i klass 1 (för 3 år sen) var säcken med i iprincip alla klasser, men senaste tiden dyker den bara upp lite då och då, ett par gånger i klass2 och ett fåtalgånger i klass 3. En del utesluter den pga. skaderisken (tex vid hög fart eller väder om det regnar, blåser osv) och en del tror jag även pga att den tar upp för mycket rak ansats både innan och efter i en bana, när det finns andra roligare hinder man kan sätta in.

Jag hade anmält ändå och kom den på tävlingen hade jag bara sprungit förbi den :)

MoaE
2018-06-15 23:07
#6

#5 Tack! Skaderisken pratade kursledaren också om

Annons:
smurfan-13
2018-06-30 14:41
#7

Anmäl och dyker den upp så kan ni ju faktiskt välja att inte ta den för att få en bra och rolig upplevelse på banan. ;) En frivillig disk är inte hela världen. Lycklig hund är viktigare!

Upp till toppen
Annons: