Annons:
Etikettinlärning
Läst 1292 ggr
Selma22
2019-06-28 18:38

Agility nybörjare

Hej, jag har precis börjat träna agility med min hund, en dvärgpincher på 2 år. Hon är rätt duktig att hoppa över hinder och gå i tunnlar. Det är det vi har tränat mest på. Men jag var ett litet problem, hon är väldigt ”mammig”, bara några minuter efter att jag har tagit ut henne och ska börja träna så springer hon till dörren för att hon vill in till sin matte. Alltså min mamma. Jag lockar på henne och ibland kommer hon till mig igen men hur ska jag göra för att hon ska tycka att jag och agilityn är mer intressant än matte?

Annons:
CelsiusT
2020-11-18 09:59
#1

Om du börjar ta över mer ansvar för hunden till vardags så kommer dessa bitar lösa sig också. Du är den som ger hunden mat, går ut och går, tar initiativ till lek och aktivitet osv. Det betyder inte att din mamma inte kan gå ut med hunden, men hunden ska börja se dig som en tillgång. Jag upplever att just momentet att ge mat är viktigt. Och då inte bara att vara den som serverar maten utan att vara den som ansvarar för maten, så hunden kommer på att det är dig den ska be om mat.

Vissa hundar fungerar bättre när mamman är med inne på/invid banan så hunden ser att stora matte finns där och inte går nånstans. Andra fungerar bättre om stora matten försvinner helt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

L
2021-04-20 15:55
#2

Om du bildar ett bättre band osv brukar detta problemet lösa sig. T.ex ta den på promenader, busa med den, mys, ha en rolig stund, ge den mat o alla sånna saker som hunden gillar.

Upp till toppen
Annons: