Annons:
Etikettträning
Läst 1133 ggr
neapeaw
12/22/13, 10:58 PM

När kan man börja träna?

Jag har en aussie tjej på snart 5 månader, och undrar när man kan börja träna lite lätt med henne på agillity banan, självklart inte hoppa men tex slalom och tunneln?

när började ni? 

Hur började ni?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Annons:
Frida B
12/22/13, 11:04 PM
#1

Börja att introducera henne för agilitybanan när du känner att ni byggt upp kontakten och förtroendet mellan er :) Åk dit och lek, utforska, låt henne ha apkul så att hon i framtiden vet att agilityplanen är någonting positivt! 

Tunneln kan du börja med med en gång, men de andra är saker jag råder dig att vänta med tills hon är färdigväxt. Alla hopphinder är väldigt ansträngande för kroppen och i slalomet gör dom väldigt onaturliga och "jobbiga" rörelser. Men du kan ju även låta henne gå lite smått på balansbommen också.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
12/23/13, 4:40 PM
#2

Jag får troligtvis hem en Mudivalp på 5-6 månader och jag har tänkt introducera agilityn redan då. Släptunneln, tunneln, balansbommen. Även vänja vid ljudet av vippen och göra ljudet till positivt. Slalom på lätt nivå, samt "sitt kvar" kommandot ska sitta som berget. Men annars? Nej. Jag kommer vara jättenoga med att inte låta hunden slitas ut, för agility är ju trots allt en sport som sliter mycket på en hundkropp.

-

Frida B
12/23/13, 4:45 PM
#3

Jag kom på en grej när #2 sa ljudet av vippen. För att vänja valpen vid att det dunkar och smäller kan man göra vad min agilityinstruktör kallade "dunk-leken". Lär hunden att stå med frambenen på vippens Kontaktfält, när den ligger på marken. Sedan kan du stegvis lyfta upp den delen, ge kommando att ta upp framtassarna på vippen och när valpen gör det så släpper du vippen, så att det blir ett dunk. Detta gör man gradvis, alltså börja att släppa vippen från typ en centimeter från marken så hunden vänjer sig vid att den rör på sig, osv.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
12/23/13, 4:56 PM
#4

#3 Det där får du förklara bättre på fredag xD

-

Frida B
12/23/13, 4:58 PM
#5

#4 haha visst xd kom på det när du skrev vänja vid ljudet :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VStromberg
12/24/13, 6:23 AM
#6

Att bara släppa två hundar så att dom får leka medan du står och dunkar gungan i marken funkar också ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Michaela-N
12/25/13, 12:56 PM
#7

Träna på byten, boxar, stjärnor och staket med bommarna på marken. Kommer du ha nytta av senare.

[Neoverona]
12/28/13, 7:21 PM
#8

Tunnel, byten, runda hinderstöd, vänja sig vid ljudet av gungan, tasstarget till kontaktfälten, rolig start. Agility sliter mycket på hunden, så rekommenderar att inte göra något svårare innan 12 månader/röntgen (vilket jag gjorde), åk gärna på agilitytävlingar och kolla.

Upp till toppen
Annons: