Annons:
Etikettträning
Läst 938 ggr
CelsiusT
2014-03-22 15:53

Att jobba på

Nu är ju våren här och hindren börjar komma fram igen och banorna börjar bli okej att träna på igen. Även om jag vet att vissa varit igång hela vintern så har iaf vi haft vila, men nu börjar vi komma igång på riktigt igen.

Alla har vi något som vi behöver jobba med för att komma vidare. Så jag tänkte att i den här tråden kan vi väl peppa varandra lite och dela med oss av vad vi har att jobba med nu under våren.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
CelsiusT
2014-03-22 15:54
#1

Jag har precis insett att jag har två saker som vi måste träna på och dessa två kommer jag att fokusera lite extra på nu under våren.

* Det första är att få slalom helt säkert. Han fungerar till väldigt bra när jag har honom till vänster om mig, men mycket sämre när jag har honom till höger. Och på tävling sjunker statistiken än mer då vi båda blir lite mer stressade då. Nu har jag precis kommit igång och börjat lägga lite krut på att faktiskt få honom att bli säker på slalom. Ju säkrare han är på slalomen hemma desto bättre gissar jag på att det går på tävling. Nu efter att ha kommit igång och tävlat förra året så vet jag ju lite mer hur han fungerar och hur vi ska fokusera när vi slalomtränar.

* Det andra är starter. Han (vi) har alltid varit värdelös på starter och än värre blev det efter att ha kommit igång med tävlingar. Där är ju som sagt stressen bra mycket högre, massa hundar och rörelse runt om (mer än på klubben) och dessutom massa nerver hos oss båda. Så vi körde ju med flygande start förra året, fungerade ju och vi fick ju några godkända lopp men inte ett enda felfritt. Och med en BC är det lite tufft att köra flygande start när det är sådana där jäkla raksträckor som det är ibland (teknikbanorna gör ju inget) så nu känner jag att vi måste ta tag i start-träningen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

molam
2014-03-22 15:57
#2

Har två unghundar som skall få lära sig allting xD min tik är nu 11 och orkar inte jobba så mycket, men lite ska vi nog jobnba på, men hunghundarna som är 3 och 4 ska får lära sig allt! 3 åringen har jag hopp om att böeja tävla med i sommar

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

CelsiusT
2014-03-22 16:00
#3

#2 Har du någon plan? Vad har ni tänkt att ni ska jobba på? Vad behöver ni göra mer för att kunna komma ut på tävling?

Medarbetare på westernridning.ifokus

molam
2014-03-22 16:03
#4

Vi har tränat länge nu och han kan grunderna det som ska in i huvudet på han är Vippen som han rusar över och hoppar från mitten till Stuted på brädan för att slippa dunset samt slalom som han ALLTID går in från fel Sida

Så slalom och vippbrädan är vad vi ska träna mest på 3 åringen ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

CelsiusT
2014-03-22 16:06
#5

#4 Okej, ja min hund går också in fel på slalom (om jag har honom på höger sida), när han är på min vänstra sida så vet han precis hur han ska gå in. Men det är som om han inte fattat ingången även om jag försökt träna på olika sätt för att få honom att förstå.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sugar Mist
2014-03-22 16:28
#6

Att börja köra igång lite smått med Flynn, göra honom självsäker på banan och lära in lite grunden :)

-

Annons:
CelsiusT
2014-03-30 16:20
#7

Idag har jag varit på klubben och agilityplanen för första gången sedan i höstas. Har ju tränat hemma lite på slalomen och starttränat inomhus (utan hinder) ett tag nu.

Jösses vilken skillnad, gick jättebra med startträningen på riktiga planen (där han annars brukar bli helt lost, speciellt när vi inte tränat på så länge så räknade jag inte med mycket gehör). Kunde lämna honom flera meter och hoppa och vifta, start-springa (fast utan hans signal) och han satt kvar i 8 fall av 10. Dom andra 2 fallen så gick jag bara tillbaka och satte honom igen och började om (han reste sig/smög eller faktiskt försökte starta), varpå han lyckades jättebra på omtaget. Tog belöningarna otroligt bra vilket han annars har haft svårt för. 

Slalom har vi som sagt tränat hemma på gräsmattan ganska mycket i det sista. Det är just då att ha honom på höger sida som jag fokuserat på. Och det klarade han faktiskt även på klubben (tränade då slalom separat), men däremot så provade jag en vanlig vänsterslalom i en kombination och fel ingång varje gång? Men va? Han brukar inte ha problem med det, men nu verkade det som om han inte fattade alls. Så gick tillbaka och körde slalom separat med honom på både höger och vänster sida och då blev det ju lyckat avslut iaf.

Hur har det gått för er andra? Har ni tränat något sen förra helgen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: