Annons:
Etikettträning
Läst 966 ggr
lisa90
8/29/14, 12:40 PM

Ärevarv innan start

När jag och min hund ska köra en bana tar han gärna ett ärevarv innan han hänger med mig. Det går bra att platsa honom och att jag går iväg. MEN när jag sen säger "hopp" så tar han i regel de hinder som är rakt framför, sen sticker han iväg och tar en tunnel eller närmsta Balanshinder. Efter detta ärevarv är det inga problem att köra banan. Jag brukar låta honom springa av sig innan vi tränar.

Några tips? :)

Annons:
Jetaime
8/29/14, 6:53 PM
#1

Min hund gör också lite sådär ibland, hon är såååå otroligt glad bara så jag har valt att testa att bara ignorera det och se om det lägger sig. För det är ganska så trist när hon förstör alla lopp på tävlingar för att hon kör "frivarv" (som jag brukar säga) och sen kör ett jättefint lopp.

Tänkte även testa att kanske bara ta ett eller två hinder och sen belöna att hon lyssnar på MIG.

lisa90
8/30/14, 9:48 AM
#2

#1 Jag har också ignorerat det än så länge, men jag skulle vilja få ordning på det innan vi börjar tävla. Som du säger är det ju trist om hunden springer ett varv innan man kör loppet ;) Och han gör det inför varje gång vi ska ta en bana. Men man kanske skulle kunna låta honom ta just de där första hindrena och sedan belöna massor, innan vi fortsätter varvet runt.

smurfan-13
9/1/14, 11:51 AM
#3

"Skönt" att man inte är ensam m sin springtok :P

Jetaime
9/1/14, 12:34 PM
#4

Har du förresten testat att "hoppa fram" innan du kör banan? Så han kanske får springa/hoppa av sig innan? :)

lisa90
9/1/14, 3:17 PM
#5

#3 Haha, ja :) Det är kul att hundarna är entusiastiska!

#4 Hm, det är ju en tanke. Brukar promenera en runda och sen bara köra typ åttor runt benen och sånt innan vi kör bana, Ska prova!

Lojs
9/8/14, 11:11 AM
#6

Det kanske skulle hjälpa med cirkelträning, sök på cirkelträning agility på youtube så får du upp exempel, det är ett bra sätt att jobba följsamhet.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
lisa90
9/8/14, 4:08 PM
#7

#6 Tack för tipset! Ska kolla :)

Upp till toppen
Annons: